ثبات نرخ نان، کاهش کیفیت را به همراه دارد

محمدجواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد، اظهار کرد: علی رغم افزایش هزینه های سربار و کارگری قیمت نان از سال 93 تا کنون تغییری نداشته است.

وی افزود: با توجه به آنکه نانوایان توان پرداخت مابه التفاوت قیمت تمام شده با فروش نان را از جیب خود ندارند، بنابراین برای جبران هزینه های خود چاره ای جز کاهش کیفیت ندارند.

کرمی با اشاره به ضرورت افزایش قیمت نان بیان کرد: اگر دولت هر چه سریع تر نسبت به درخواست نانوایان مبنی بر افزایش قیمت اقدام نکند، بدون تردید با کاهش روزافزون کیفیت و گلایه‌های مصرف کنندگان روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به نگرانی های دولت از افزایش قیمت نان گفت: دولت با افزایش یارانه نان می تواند دغدغه خاطر مصرف‌کنندگان را کاهش دهد.

رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: از آنجا که دولت هر کیلو گندم را با نرخ 1350 تومان از کشاورزان خریداری می‌کند و سپس با نرخ 650 تومان در اختیار نانوایی های یارانه پز و 750 تا 800 تومان آزاد پز قرار می دهد، یکسان سازی قیمت گندم و آرد امری ضروری است.

به گفته وی با وجود گلایه های نانوایان، دولت و مردم یکسان سازی آرد و گندم تنها نسخه شفابخش کیفیت است.

وی در خاتمه یادآور شد: آزاد سازی قیمت آرد و گندم در سال 89 بیانگر ایجاد فضای رقابتی میان نانوایان است  که با پرداخت یارانه مستقیم به افراد دوباره کیفیت نان افزایش خواهد یافت.