تحریم مجدد ایران تهدیدی دراز مدت برای عرضه جهانی نفت است

بانک آمریکایی گلدمن ساکس گفت، هرچند تولید نفت منطقه کردستان عراق به دلیل درگیری ها بین نیروهای دولتی و پیشمرگه های کرد در معرض ریسک قرار دارد، اما تنش ها بین ایران و آمریکا همچنان یک تهدید بزرگتر و درازمدت تر برای عرضه جهانی نفت به شمار می رود.

این بانک آمریکایی در یادداشت خود می نویسد: « قضیه ایران، احتمالا هیچ تاثیر فوری ای بر جریان نفت نخواهد گذاشت و همچنان ابهام بالایی در مورد وضع مجدد احتمالی تحریم های ثانویه آمریکا (علیه ایران) وجود دارد. اگر این تحریم ها مجددا برقرار شوند، ما انتظار داریم صادرات روزانه چند صد هزار بشکه از نفت ایران به صورت فوری در معرض ریسک قرار گیرد.»

جمعه گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای خودداری کرد و به کنگره 60 روز فرصت داد تا در مورد اقدامت بیشتر علیه ایران تصمیم گیری نماید.

گلدمن ساکس در عین حال تصریح کرده که به نظر می رسد بعید است بدون حمایت سایر کشورها میزان تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد و به سطح تولید ایران در زمان تحریم های قبلی غرب علیه این کشور برسد.

به گفته گلدمن ساکس: «در مورد کردستان، تولید 500 هزار بشکه ای میدان نفتی کرکوک در معرض خطر قرار دارد و گزارش های اولیه نشان می دهد که 350 هزار بشکه از تولید روزانه این میدان متوقف شده، هرچند که این موضوع کاملا روشن نیست.» اما هزینه های پایین تولید و درآمد بالا به ازای هر بشکه نفت تولید شده، احتمالا دو طرف را ترغیب خواهد کرد تا جریان تولید نفت را تداوم ببخشند.