انگیزه‌ای برای عرضه نفت خام در بورس نیست

برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به تجربه‌های پیشین عرضه نفت خام در بورس، موفقیت این طرح چندان روشن نیست؛ زیرا در گذشته، نفت خام عرضه شده در بورس، مشتری زیادی نداشته و نتوانسته اهداف مورد نظر را تحقق ببخشد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان صنعت نفت می‌گویند؛ عرضه نفت خام در بورس باید به صادرات نفت کشور کمک کند. بنابراین تا زمانیکه برای نفت خام صادراتی در بازار‌های جهانی مشتری وجود دارد و می‌توان با فروش نفت به قیمت روز برای کشور درآمدزایی کرد، چرا باید آن را با قیمت پایین‌تر به خریداران بورس عرضه کرد.

به گفته تحلیلگران، اگر وزارت نفت با در پیش گرفتن شیوه دستوری و خارج از ساز و کار عرضه و تقاضای مرسوم حاضر نشود، نفت را به قیمت‌های پایین‌تر عرضه کند، کارکرد اصلی بورس زیر سوال می‌رود و باید این طرح را از اکنون شکست خورده دانست.

این عرضه برای مدتی با فراز و نشیب بسیار ادامه یافت تا اینکه به علت کاهش استقبال خریداران، به بن بست خورد و متوقف شد. با شکست عرضه نفت خام، مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار به فکر ایجاد بستر جدیدی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی افتادند.

انگیزه‌ای برای عرضه نفت خام در بورس نیست

همایون دارابی کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون هیچ انگیزه‌ای برای عرضه نفت خام در بورس از سوی مسوولین صورت نگرفته است، درحالیکه تمایل این امر بیشتر از سوی مسوولان نفت می‌تواند نویدبخش‌ باشد.

به گفته وی، زمانیکه نفت خام در بورس ورود نکند، عرصه را برای بورس خارجی تنگ تر می‌شود و همین امر سبب شده که بورس نتواند به عرصه بین المللی راه پیدا کند.

دارابی تصریح کرد: اگر عرضه نفت خام دربورس صورت نگیرد، به طور قطع قرارداد‌های مربوط به آن هم میسر نشده و همین امر موجب نوسان در بازار خواهد شد.

این تحلیل گر بازار سرمایه در خاتمه گفت: محافظه کاری، شفافیت در نحوه فروش و نداشتن دانش کافی از عوامل تاثیرگذار در ورود نفت خام در بورس است.