چک‌های برگشتی تجار ایرانی برای پاکستانی‌ها دردسرساز شد

 ولی‌محمد رئیس اتاق مشترک پاکستان ـ ایران امروز در همایش توسعه همکاری‌ تجاری ایران و پاکستان که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و بیشترین بخش صادرات ایران به پاکستان شامل محصولاتی مانند نفت و گاز می‌شود، اما بیشتر محصولات کشاورزی مانند برنج و گوشت از پاکستان به ایران صادر می‌شود.

محمد اظهار داشت:‌ ایران سالانه 2 میلیون تن برنج تولید می‌کند، اما به 3 میلیون تن برنج نیاز دارد که یک میلیون تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود و در حال حاضر پاکستان 40 درصد از سهم این بازار را به صورت مستقیم و 20 درصد هم به صورت غیرمستقیم در دست دارد.

وی با اشاره به صادرات نارنگی پاکستان به ایران، گفت: این کالا، کالای مرغوبی در ایران به شمار می‌رود، ضمن اینکه صادرات انبه پاکستان از سال 2008 به ایران شروع شده و صادرات آن به ایران در سه سال گذشته افزایش یافته، به طوری که 80 درصد از بازار این محصول متعلق به پاکستان است.

رئیس اتاق مشترک پاکستان ـ ایران اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان حدود 230 میلیون دلار است که 44 میلیون دلار آن مربوط به صادرات تجار پاکستانی به ایران و 186 میلیون دلار آن هم مربوط به صادرات تجار ایرانی به پاکستان است.

وی با تأکید بر اینکه هر دو کشور علاقه‌مند به افزایش روابط تجاری هستند،‌ گفت: عدم وجود کانال بانکی بین دو کشور یکی از مشکلات تجار طرفین است.

وی همچنین اظهار داشت: پاکستان و ایران مرز مشترک با یکدیگر دارند که باید تسهیلات گمرکی و مسائل مربوط به گذرنامه در این مرز مشترک بین دو کشور تسهیل شود.

محمد بیان داشت: مشکل دیگر در رابطه با تجارت ایران مربوط به چک‌هایی است که تاجران ایرانی برای خرید کالا به پاکستانی‌ها می‌دهند که این چک‌ها برگشت می‌خورد و ما خواهان هستیم که این مشکل برطرف شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم که تجارت بین دو کشور گسترش یابد و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند زمینه توسعه این روابط تجاری را فراهم کند.