کاهش اختیارات وزارتخانه‌ها/افزایش بودجه استانها

هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس به بخشهایی از جلسه غیر علنی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه ریزی سنواتی و تغییرات اساسی مد نظر دولت برای نظام بودجه ریزی اشاره کرد.

بر اساس گفته های پور مختار در بودجه 97 اختیارات استانها و وزارت خانه ها در تخصیص اعتبارات با تغییرات گسترده مواجه خواهد شد.

پور مختار با اشاره به اینکه در حال حاضر  85 درصد بودجه‌ها در اختیار وزارتخانه‌ها و 15 درصد در اختیار استان‌هاست، گفته بود برای سال آینده  تصمیم گرفته شده این روند بالعکس شود؛ پروژه‌های ناتمام بر مبنای این بودجه جزء اولویت‌ها خواهد بود.

هرچند این اظهار نظر عضو کمیسیون حقوقی مجلس خیلی جدی گرفته نشد، اما شب گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه تلویحا این نظر را تایید کرد و گفت: در سال آینده استانها اختیارات بیشتری در تخصیص اعتبارات بودجه ای خواهند داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از نظام بودجه ریزی فعلی کشور گفته بود: در این نظام، مدیران یک دستگاه به سازمان برنامه مراجعه میکنند و علاوه بر افزایش معمول  10 درصدی بودجه، برای محقق شدن طرحهای سال بعد خود درخواست افزایش منابع بیشتری دارند. این در حالی است که ما بودجه دستگاهها را باید صفر در نظر بگیریم و بعد از ارائه طرحهای اجرایی دستگاهها، منابع مورد نیاز را به آنها تخصیص دهیم، این نظام بودجه ریزی بر مبنای قیمت تمام شده می‌باشد و در سال آینده تخصیص باید به ازای عملکرد دستگاه انجام  شود.

اما نوبخت به موضوع افزایش اختیارات سازمانهای برنامه و بودجه استانی هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بودجه‌ی دستگاههای مختلف به وزارت خانه‌های آنها تعلق میگیرد، به عنوان مثال اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان منابع خود را از وزارت آموزش و پروش دریافت می‌کند درحالی که نیازی به این کار نیست و منابع هر دستگاه استانی بهتر است به همان استان تعلق گیرد. امروز سازمانهای برنامه و بودجه استانی احیا شده اند و به جای اینکه سازمان برنامه و بودجه برای کل کشور تخصیص داشته باشد سازمان های برنامه بودجه استانی تخصیص را انجام دهند.

کاهش اختیارات وزارتخانه‌ها/افزایش بودجه استانها

وی با بیان اینکه از این به بعد قصد نداریم بودجه دستگاههای استانی را از طریق دستگاه ملی تخصیص دهیم، گفت: از این جهت بودجه استانها به شدت بزرگ خواهد شد.

به این ترتیب رئیس سازمان برنامه و بودجه بدون اینکه به نسبتی درخصوص بودجه دستگاه ملی و استانی اشاره کند تلویحا سخنان پور مختار را تایید کرد. این در حالی است که برخی نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه این روش تخصیص را قبول نداشته و این طرح را که مشابه اش چند سال قبل انجام شده بود را موفق ارزیابی نمی‌کنند.