پارادوکس سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در صنعت برق

 آرش کردی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با تأکید بر اینکه سال 95 بهترین سال از نظر تأمین مالی پروژه‌های صنعت برق توسط دولت بود، گفت: دولت تلاش کرد در سال گذشته با انتشار اوراق صکوک اسلامی، اسناد خزانه و تهاتر مالیات‌ها در تأمین مالی بخش زیادی از پروژه‌ها پشتیبان صنعت برق باشد.

وی ادامه داد: از طریق همین کمک‌ها بود که ما توانستیم 12 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را با بخش خصوصی تسویه کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق، گفت: متأسفانه برای کار با شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی یک پارادوکسی وجود دارد؛ از یک سو بیش از 95 درصد تجهیزات صنعت برق در داخل تولید می‌شود و از طرف دیگر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران آن را منوط به تأمین قطعات از خارج عنوان می‌کنند.

به گفته کردی به طور کلی صنعت برق کشور در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: به ازای هر واحد ایجاد ظرفیت تولید باید 5 تا 5.5 برابر در بخش انتقال و توزیع برق ظرفیت‌سازی شود بنابراین در سال‌های گذشته به ازای هر مگاوات افزایش تولید این ظرفیت‌سازی را در حوزه‌های توزیع و انتقال چند برابر ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: توانایی‌ها و پایداری صنعت برق کشور در حد بالایی است، مدیریت بار تابستان سال جاری و کاهش متوسط سرانه خاموشی‌ها با وجود رشد 7 درصدی مصرف برق در تابستان گوشه‌ای از قابلیت‌ها و توانایی‌های صنعت برق است.

کردی تأکید کرد: باید توجه کنیم که به هر میزان که به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود به همان میزان و حتی بیشتر نیز باید در حوزه‌های توزیع و انتقال ظرفیت‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: در سال جاری برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق از شرایط خاص‌تری برخورداریم چرا که امسال 4 استان مازندران، خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان از شرایط ویژه‌تری برای بازسازی شبکه‌ها و تولید برق نسبت به سایر استان‌ها برخوردار هستند.