انتشار اوراق ارزی در کشور و فروش ریالی آن

بیک زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص جزئیات انتشار اوراق ارزی اظهار داشت:اوراق ارزی یک فرمول تامین مالی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و بر اساس استاندارد های تعیین شده است که مورد تایید کمیته فقهی سازمان بورس هم می باشد.

وی افزود: همکاری های لازم میان سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای مربوط برای انتشار اوراق ارزی صورت گرفته است.

این مقام مسئول گفت : سازمان بورس آمادگی دارد اوراق ارزی را در داخل منتشر کند اما فروش آن به صورت ریالی باشد.

بیک زاده ادامه داد:در قانون بودجه کل کشور، اجازه انتشار اوراق ارزی را وزارت نفت دارد که بر این اساس، سازمان بورس، تمام همکاری‌های لازم را در این زمینه صورت خواهد داد البته ملاحظاتی در این راستا وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

 وی تصریح کرد: انتشار اوراق ارزی در سایر کشورها، برای ایران تعهد ارزی ایجاد می‌کند و بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور، باید کمک لازم را در این زمینه صورت دهد تا این امکان فراهم شود.
 
بیک زاده گفت: برای انتشار اوراق ارزی با فروش ریالی، ظرفیتی که در مرحله اول نظر گرفته شده، ۲ میلیارد دلار است اما درخواست ها باید از سوی شرکتها داده شده و دولت باید بتواند تخصیص لازم را از طریق سازمان برنامه و بودجه صورت دهد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در ادامه در خصوص فروش اوراق مرابحه گندم گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای خرید گندم مورد نیاز شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران صکوک مرابحه به ارزش 20 هزار میلیارد ریال امروز در بازار سرمایه منتشر کرد که با استقبال سرمایه گذاران  تمام اوراق به فروش رفت.

وی ادامه داد:سود سالانه این اوراق 17 درصد است که هر 6 ماه یک بار از سوی عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می شود و سازمان برنامه و بودجه بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.

بر اساس این گزارش مومن زاده کارشناس بورس در ادامه در خصوص مزایای اوراق ارزی گفت:انتشار این اوراق یک راهکار مناسب برای استفاده از سرمایه های خارجی به شمار می رود که اثرات مثبتی بر تولید داخلی و اشتغال دارد.

وی افزود:وقتی وارد بورس های بین المللی شویم می بایست با نهادهای مالی بین المللی نیز تعامل داشته باشیم و این امر زمینه مراودات مالی بیشتر و در نهایت تامین مالی طرح های داخلی را فراهم می کند.

مومن زاده تصریح کرد:اکنون به یک نقشه جامع تامین مالی در کشور نیازمندیم و در برنامه ششم توسعه تامین مالی فعالیت های پرهزینه ، بر عهده بازار سرمایه گذاشته شده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: طی چند سال گذشته وضعیت کشور از لحاظ تامین مالی از سوی بازار سرمایه بهبود یافته که این امر به رونق تولید و  اشتغال کمک می کند.