تاثیر زلزله بر صادرات عراق

جهانبخش سنجابی شیرازی، درباره آخرین وضعیت رفت و آمد کامیون‌های تجاری در مرز عراق توضیح داد: طبق آخرین خبرهای رسیده در راه‌های اصلی، تردد در جریان است و در مرزهای غربی رفت و آمد انجام می‌شود. اما به دلیل تردد ماشین‌های امدادی، مقررات ترافیکی بر آن قسمت‌ها حاکم شده است و قطعا با افت محسوس تردد کامیون‌های باری تجاری مواجه شده‌ ایم که باعث می شود تجارت‌مان با عراق تحت تاثیر قرار بگیرد.
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود:‌ از سوی دیگر در راه‌های غیر بزرگراه هم در سمت داخل یعنی راه‌های روستایی و هم در آن طرف مرز همچنان انسداد در تعدادی از مسیرها برقرار است و عبور و مرور در این جاده‌ها در جریان نیست. اما به هر حال اکنون اولویت با خودروهای امدادرسان است و اولویت با برای خودروهای تجاری نیست. 
سنجابی شیرازی درباره وضعیت صادرات ایران به عراق در روزهای آینده گفت: به نظر می‌رسد تا این دوره حاد یعنی ۷۲ ساعت آینده، ممکن است افت مقطعی صادرات به عراق را داشته باشیم و طبیعتا در شرایط فعلی که همه جاده‌ها هنوز به شرایط طبیعی برنگشتند تجارت‌مان با مشکل مواجه است.
وی اضافه کرد: اما بعد از ۷۲ ساعت باید به روال عادی خودش برمی‌گردد حتی ممکن است یکی - دو هفته‌ای به دلیل وضعیت نیاز به کالاهای مصرفی در عراق صادرات ما در این بخش با افزایش هم مواجه شود.
شب گذشته زلزله ۷.۳ ریشتری در غرب کشور رخ داد که تلفات انسانی وخساراتی به بار داشته است. در این میان مسیرهایی با تخریب مواجه شده‌اند اما به گفته وزیر راه و شهرسازی، بخش اعظم راه‌ها در غرب کشور بازگشایی شده و امکان امدادرسانی و تردد فراهم است و در این بخش با مشکل بنیادین مواجه نیستیم. البته تردد در مسیرها با اولویت امدادرسانی است.