به نوشته ایران ؛محمود بهمني روز گذشته در نشست صبحانه با مسئولان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: اگرچه هماكنون در بازار معاملات آتي بورس، سكه به قيمت ۸۳۲ هزار تومان براي تحويل در چهار ماه آينده پيش فروش ميشود اما بانك مركزي قصد دارد سكه را براي چهار ماه آينده به قيمت فعلي بازار جهاني طلا بهعلاوه سود ناچيزي پيش فروش كند كه بر اين اساس، قيمت پيش فروش هر قطعه تمام سكه بهار آزادي حول و حوش ۵۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود. رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه ميخواهيم قيمتهاي سكه بدون ضابطه افزايش نيابد، افزود: تدابير بانك مركزي به گونهاي خواهد بود كه قيمت سكه در بازار به صورت معقول تغيير كند و اين افزايش افسارگسيخته نباشد.
۳۶ هزار میلیارد تومان؛ مطالبات معوق
وی با اشاره به ورود بانک‌ها به تقسیط بدهی دریافت‌کنندگان مطالبات گفت: تا ۱۵ آبان ماه حدود ۳۵ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال از مطالبات معوق تقسیط شده که برای این رقم، ۲۰ هزار و ۳۸۲ پرونده تشکیل شده و به‌نظر می‌آید تا پایان سال بتوان این کار را ساماندهی کرد.
ابلاغ تقسیط تسهیلات ذخیره ارزی
بهمنی همچنین از مصوبه جدید دولت برای پوشش مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات ارزی قبل از سال ۷۲ خبر داد و گفت: این مصوبه که در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد، منجر به بخشودگی جرایم بدهکاران به حساب ذخیره ارزی و تقسیط این بدهی خواهد شد، چرا که براساس ماده ۲۸ قانون بودجه، به بانک‌ها اختیار داده شد تا مطالبات معوق را برای پنج سال و تنها برای یک بار تقسیط کنند. وی ادامه داد: سه سال و نیم قبل ایران حدود ۱۶تا ۱۷میلیارد دلار پول را در بانک‌های اروپا سپرده‌گذاری کرده بود در حالی که با تدبیر بانک مرکزی و با توجه به شرایط تحریم این پول تبدیل به ذخیره طلا شده که آن زمان قیمت طلا ۶۵۶ دلار بود و هم‌اکنون با افزایش جهانی قیمت طلا این ذخایر سه برابر برای ایران سود داشته است.
تورم مهر و آبان ۱/۱۱
و ۸/۱۹‌درصد
بهمنی اظهار داشت: نقدینگی و پول همانند آب پشت سد است که اگر این آب به صورت کانالیزه در همه بخش‌ها هدایت شود شکوفایی به بار می‌آورد در حالی که اگر بی‌ضابطه رها شود، تبدیل به سیل نقدینگی سرگردان شده که امری مضر برای اقتصاد است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، امروز با نرخ ۶ و حتی ۱۰ و ۱۲ درصد نیز نمی‌توان سپرده و پول از دست مردم جمع کرد، این در حالی است که سال گذشته نرخ تورم ۴/۱۲ درصد، مهرماه و آبان ماه امسال به ترتیب ۱/۱۹ و ۸/۱۹ درصد بوده است، بنابراین اگر بخواهیم اوراق مشارکت را با نرخ سود ۱۵ درصدی به فروش رسانیم نباید انتظار خرید از سوی مردم را داشته باشیم.
دی‌ماه نقطه آغاز تورم نزولی
بهمنی همچنین به انتقادهایی مبنی بر افزایش تورم پاسخ داد و گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند از دی ماه رشد تورم را کاهنده کند و از بعد از این ماه به نرخ منطقی برگردیم. وی به وضعیت نقدینگی در بازار اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون نقدینگی ۳ هزار و ۱۸۳ هزار میلیارد ریال است.
اتاق پایاپای معاملات ارزی می‌آید
برپایه این گزارش رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر این‌که مگر می‌شود چک برگشتی را نقد کرد، از آغاز به کار کمیته ویژه‌ای برای بررسی تشکیل اتاق پایاپای معاملات ارزی خبر داد. بهمنی با بیان این مطلب گفت: دلار همچنان در سبد معاملات ارزی کشور وجود دارد و حذف نشده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: تمام ارزهای جهان‌شمول در سبد ارزی کشور وجود دارند، چرا که باید بموقع از هریک از آنها استفاده کرد.
وی افزود: کمیته‌ای برای تشکیل اتاق پایاپای معاملات ارزی تشکیل شده که در صورت جمع‌بندی کارشناسی بتوان این اتاق را راه‌اندازی کرد، اما زمان تشکیل این اتاق، مانع از این نخواهد شد که صادرکنندگان ارز را به قیمت روز به فروش برسانند. بهمنی اظهار داشت: هم‌اکنون بانک مرکزی به صادرکنندگان پیشنهاد می‌کند که ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ روز نزد بانک‌ها سپرده کرده و هر زمان که به آن احتیاج داشتند، بدون هیچ محدودیتی آن را برداشت کنند.
ابلاغ دستورالعمل پیش‌فروش سکه
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر قیمت فعلی طلا در بازار و تغییرات بانک‌مرکزی برای ایجاد آرامش در بازار گفت: ما قول داده بودیم قیمت سکه را حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پائین بیاوریم که این قول را نیز عملیاتی کردیم، اما در مواردی بازار نمی‌خواهد نرخ را پائین بیاورد و بر همین اساس، قیمت سکه در بازار به دلیل ورود برخی تقاضاهای کاذب همچنان بالا می‌ماند که بر این اساس ۲۰۰ شعبه از شعبات بانک‌ها با ابلاغیه بانک مرکزی به فروش سکه اقدام کردند که این تعداد شعب به ۳۰۰ تا ۴۰۰ شعبه افزایش خواهد یافت که البته امکان دارد تمامی ۲۰ هزار واحد بانکی نیز در صورت ضرورت وارد این فرایند شوند. بهمنی ادامه داد: بر این اساس، بانک مرکزی در حال تهیه دستورالعملی است که بر مبنای آن سکه را به قیمت جهانی به علاوه سود معقول پیش فروش کند و در ماه‌های آینده تحویل دهد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این دستورالعمل طی روزهای آتی ابلاغ خواهد شد و در این صورت، یک فرد می‌تواند از یک تا حتی هزار و ۱۰ هزار سکه را پیش فروش کند اما بطور قطع سه تا چهار ماه زمان لازم است تا براساس تقاضاهای موجود، این سکه‌ها را ضرب و تحویل متقاضیان داد.
احتمال تعیین نرخ سود ‌شناور در بسته سیاستی
همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی از احتمال تعیین نرخ سود سال ۹۱
به صورت شناور خبر داد. بهمنی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار تدوین این بسته را آغاز کرده است.
تشکیل کمیته رفع مشکل تولید‌کنندگان
همچنین در این مراسم رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته‌ای با حضور تولید‌کنندگان و شماری از کارشناسان بانک مرکزی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان کشور خبر داد. بهمنی با اشاره به درخواست جمعی از تولیدکنندگان برای راه‌اندازی کمیته رفع مشکلات افزود: مسائل و مشکلات این بخش در کمیته مطرح و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.
بهمنی در پاسخ به درخواست برخی از تولیدکنندگان مبنی براعلام ذخایر ارزی کشور گفت: از آنجایی که اعلام موجودی ارزی منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست توسط برخی کشورها می‌شود، در چند سال گذشته از اعلام رسمی آن خودداری شده است.
بازگشت ال‌سی ریالی
در هفته‌های آتی
برپايه اين گزارش، رئيسكل بانك مركزي افزود: السي ريالي كه موقتاً قطع شده بود، بزودي با ابلاغ دستورالعمل جديد از سر گرفته ميشود. بهمني گفت: تدوين اين دستورالعمل مراحل نهايي خود را در شوراي پول و اعتبار ميگذراند و پيشبيني ميشود ظرف دو تا سه هفته آينده نهايي و ابلاغ شود.