به گزارش تابناک، کره جنوبی از آن دسته کشورهایی است که میتوان گفت از لحاظ اقتصادی، دنبالهرو سیاستهای اقتصادی غرب بوده و در همه بحرانهای چند سال اخیر در غرب با مشکلات جدی روبهرو شده است.

بر پایه بررسی‌های انجام گرفته از سوی برخی مؤسسات تحقیقاتی خصوصی در کره جنوبی، کند شدن شاخص رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا و گسترش دامنه بحران بدهی‌ها در اروپا، چالش بیکاری در کره جنوبی را عمیق‌تر خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، مؤسسه تحقیقاتی «ال‌. ان‌. جی» اکونومیک، مؤسسه تحقیقاتی هیوندای و دیگر هسته‌های تحقیقاتی خصوصی، پیش‌بینی کردند که نرخ بیکاری در کره جنوبی در سال جاری، بین ۳.۶ تا ۳.۷ درصد رشد خواهد داشت.

این در حالی است که بانک مرکزی کره جنوبی در چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۱۲ خود، نرخ بیکاری سال آینده را ۳.۴ درصد برآورد کرده است.

در این گزارش آمده است، در سال آینده، ۲۸۰ هزار موقعیت شغلی جدید در این کشور ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، بانک مرکزی کره جنوبی، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۲ را ۳.۷ درصد اعلام کرده که این رقم در گزارش پیشین این سازمان، ۴.۶ درصد برآورد شده بود.

رکود غربی‌ها، عامل بحران کره

کاهش نرخ صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکا، دلیل اصلی کاهش پیش‌بینی‌ها از نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۲ اعلام شده است.

در سوی دیگر جهان نیز وضع به همین منوال است. بنا به گزارش منتشره از سوی اداره آمار یونان، گسترش دامنه بحران بدهی‌ها و اعمال سیاست‌های ریاضتی، زمینه‌ساز افزایش نرخ بیکاری در این کشور در ماه‌های اخیر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه سپتامبر سال جاری، نرخ بیکاری به ۱۷.۵ رسیده که هرچند پایین‌تر از رکورد ۱۸.۴ درصدی ماه آگوست است، هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، نرخ بسیار بالایی است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است، متوسط نرخ بیکاری هفده کشور منطقه یورو در ماه سپتامبر سال جاری، ۱۰.۲ درصد بوده و این در حالی است که متوسط این شاخص در ماه آگوست سال جاری، ۱۰.۱ درصد برآورد شده بود.

گفتنی است، با توجه به زمینه‌های نامساعد کنونی اقتصاد در کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای منطقه یورو، نرخ بیکاری در میان جوانان به بالاترین حد رسیده و همین، بر نگرانی‌ها از وقوع تنش‌های اجتماعی در این کشورها دامن زده است.

اما بحران بیکاری در آمریکا نیز سر به فلک کشیده است. در هفته‌های گذشته، وزارت کار آمریکا اعلام کرده است، تقاضاهای هفتگی برای دریافت مزایای بیکاری نسبت به هفته گذشته با ۶ هزار نفر افزایش به ۴۰۲ هزار نفر رسید.

در این باره، اقتصاددانان پیشبینی کردهاند، کارفرماها صد و بیست و پنج هزار فرصت شغلی به بازار کار آمریکا میافزایند و نرخ بیکاری این کشور برای دومین ماه پیاپی در رقم ۹ درصد باقی خواهد ماند.