ارائه تسهیلات مسکن مناسب سبب خروج رکود از بازار

حسام عقبایی کارشناس مسکن در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص میزان تاثیر تسهیلات مسکن بر بازار اظهار داشت:این تسهیلات ارائه شده می تواند بر خروج از رکود بازار موثر باشد اما چند نکته در تحقق این امر دخیل است.

وی ادامه داد:نخست اینکه میزان این تسهیلات باید متناسب با رشد قیمت مسکن باشد که در حال حاضر مبلغ وام موثر نیست.

عقبایی تصریح کرد:نکته دوم اینست که اکثر افراد متقاضی وام جزو دهک های پایین و متوسط جامعه هستند و درامد آنها در حدی نیست که بتوانند اقساط تسهیلات مسکن را پرداخت کنند لذا دهک های پایین جامعه از تقاضای خرید و دریافت وام منصرف می شوند که این امر با اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری منافات دارد.

این کارشناس مسکن افزود: همچنین مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز کوتاه است و باید با برنامه ریزی جامع سعی شود که پرداخت این وام متناسب با عدالت اجتماعی باشد تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

عقبایی تصریح کرد: نبود چشم انداز جامع و بلند مدت سبب بروز اشکالات هرساله در حوزه مسکن شده است.

وی ادامه داد: بازار مسکن مقاوم است و تغییرات اقتصادی همچون کاهش نرخ سود بانکی به سرعت در آن تاثیر مستقیم ندارد.

این کارشناس مسکن افزود: البته پس از اعمال کاهش نرخ سود شاهد تغییرات این بخش و افزایش معاملات بوده ایم و می توان گفت که بازار مسکن در دوره پیش رونق قرار گرفته اما هنوز از رکود خارج نشده است.

عقبایی تاکید کرد: زمانی می توان تعبیر رونق در این بخش را به کار برد که 3 فاکتور تولید ، قدرت خرید و حجم معاملات متناسب با هم رشد داشته باشند.

بر اساس این گزارش رهبر نائب رئیس کانون انبوه سازان در ادامه تصریح کرد:اعتقاد متولیان امر مسکن اینست که افراد از طریق سپرده گذاری و پس انداز ، خانه دار شوند اما در یک مطالعه مشخص شده که یک کارمند با حقوق متوسط پس از 120 سال پس انداز می تواند خانه دار شود.

رهبر ادامه داد: پیشنهاد ما خرید خانه به روش پس انداز معکوس یا همان اجاره به شرط تملیک است که در این روش متقاضی ابتدا صاحب خانه شده و سپس اقساط ان را می پردازد و از صرف هزینه های اضافه همچون پرداخت اجاره نیز رهایی می یابد.

رئیس کانون انبوه سازان بیان کرد: رکود 5 ساله در بازار مسکن سبب انباشت تقاضای خرید شده و همین امر عاملی برای شکست رکود است اما اگر میزان تولید از تقاضا کمتر باشد این امر خطرناک است و سبب ایجاد حباب قیمتی در بازار می شود.