به گزارش ايسنا پس از دستفروشهايي که آلوچه، لواشک، پاستيل و آجيل ميفروختند، حال با سياست ايجاد بازار کاذب و بي منطق سکه و ارز نوبت به دستفروش هاي سکه و دلار رسيده است که با خريد از بانک، در خيابانها اقدام به فروش سکه با نرخ ناهماهنگ و حبابي بازار ميکنند و در اين بين با فروش هر سکه، چند ۱۰ هزار تومان نصيب دستفروشها ميشود.

حضور مافیای سکه که تعیین کننده نرخ‌ها هستند، قصه‌ای قدیمی است که همچنان ادامه دارد و اکنون مشاهده می‌شود که بانک‌ها نیز در مقابل این مافیا حرف چندانی برای گفتن ندارند. تا جایی که بانک مرکزی به تازگی در بخش نامه‌ای به بانک ملی تاکید کرده که از پارتی‌بازی در عرضه سکه به متقاضیان خرید آن خودداری کنند.

رییس بانک مرکزی درحالی از فروش سکه در تمامی شعب بانک به میزان درخواست مردم خبر می دهد که از سوی دیگر هر چه نرخ جهانی طلا پایین می‌آید، اقدام به افزایش گام به گام نرخ سکه کرده و با رونق بیشتر انتظار می رود که فروش سکه در شعب بانکی را در سطح گسترده‌تر ادامه دهد.

راننده‌های تاکسی بیش از هر کسی شاهد وقوع صحنه های تاسف بار روبروی شعب منتخب بانک ملی عرضه کننده سکه هستند. به گفته این افراد ساعت ۱۲ شب به بعد صف های خرید سکه در سرمای زمستان بسته می شوند و کتک کاریها، دعواها، موکشیدن ها، مشت زدن ها و مشت خوردنها و له کردن‌ها با دادن شماره و عرضه سکه در بانک آغاز و با اتمام آن پایان می‌یابد.

گرچه قیمت هر اونس طلا نسبت به روز چهارشنبه ۴۷ دلار کاهش پیدا کرده و امروز به هزار و ۵۹۰ دلار رسیده، اما قیمت ها در بانک افزایش پیدا کرده است.

نرخ سکه در بانک

روز گذشته(پنجشنبه) قیمت سکه تمام بهار آزادی با پنج هزار و ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه و ۱۰ هرار و ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه به ۵۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان، نیم سکه با دو هزار و ۶۰۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه و پنج هزار و ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه به ۲۵۹ هزار و ۴۸۰ تومان، ربع سکه با هزار و ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه و دو هزار و ۸۰ تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه به ۱۲۹ هزار و ۴۸۰ تومان و سکه گرمی ۵۲۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه و هزار و ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه به ۷۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

همان طور که اعلام شد، از روز سه شنبه قیمت ثابت و تعیین شده برای سکه ها در بازار به ترتیب با افزایش پنج هزار و ۲۰۰ تومان، دو هزار و ۶۰۰ تومان، هزار و ۴۰ تومان و ۵۲۰ تومانی مواجه بوده، حال آنکه نرخ ارز در بانک تغییر زیادی نداشته و نرخ جهانی نیز به طور مرتب کاسته شده است.

نرخ بانکی هر دلار در روز سه شنبه ۱۰ هزار و ۹۸۰ ریال، یورو ۱۴ هزار و ۴۹۱ ریال و پوند ۱۷ هزار و ۱۷۹ ریال قیمت خورد و روز گذشته هر دلار با نرخ بانکی ۱۱ هزار و ۲۰ ریال، یورو ۱۴ هزار و ۳۱۵ ریال و پوند ۱۷ هزار و ۶۷ ریال عرضه شد.

نرخ سکه در بازار آزاد

سکه طرح قدیم در بازار آزاد روز گذشته(پنجشنبه) ۶۱۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۵۸۵ هزار تومان، نیم سکه ۲۸۲ هزار تومان، ربع سکه ۱۴۵ هزار تومان و سکه گرمی ۷۶ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه تغییر چندانی نداشته است.

همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار با پنج هزار تومان کاهش ۲۳۳ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۲۴۷ هزار و ۸۷۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با هزار تومان کاهش ۵۴ هزار تومان عرضه شد.

هر اونس طلا نیز امروز هزار و ۵۹۰ دلار، هر اونس پلاتین با ۵۵ دلار کاهش هزار و ۴۲۳ دلار و هر اونس نقره ۲۹دلار و ۴۲ سنت معامله شد.

بر اين اساس هر دلار آمريكا روز گذشته در بازار آزاد با پنج تومان کاهش هزار و ۳۷۲ تومان، هر يورو با هشت تومان کاهش هزار و ۸۱۲ تومان و هر پوند با دو تومان افزايش دو هزار و ۱۶۲ تومان عرضه شد.