دلار از مبادلات پاکستان با چین حذف می‌شود

 وزیر کشور پاکستان اعلام کرد این کشور دلار را از مبادلات با چین حذف می‌کند و یک نظام پرداخت مشترک و دوجانبه ایجاد خواهند کرد.

به گزارش راشاتودی، احسان اقبال وزیر کشور پاکستان از برنامه این کشور برای عملی کردن پیشنهاد کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری با چین خبر داد. 
وی پس از آغاز رسمی اجرای طرح کریدور اقتصادی بلندمدت چین ـ پاکستان گفت: دو کشور هم‌اکنون در حال اجرای آزمایشی طرح استفاده از یوان به جای دلار در مبادلات دوجانبه هستند.
اقبال افزود: با گذشت حدود ۱۰ سال از امضای توافقنامه تجارت آزاد، در سال ۱۶-۲۰۱۵ حجم مبادلات تجاری چین با پاکستان ۱۳.۸ میلیارد دلار بوده است. 
برنامه بلندمدت اقتصادی چین و پاکستان شامل همکاری دو کشور در حوزه انرژی، زیرساخت‌های شبکه اطلاعات، اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای، ایجاد پارک‌های صنعت و بازرگانی، گردشگری، کشاورزی و همچنین مبارزه با فقر است.
این طرح طی ۳ فاز که فاز اول آن تا سال ۲۰۲۰، فاز دوم در سال ۲۰۲۵ و فاز سوم در سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود، اجرایی خواهد شد.
بر اساس این طرح دو کشور هماهنگی‌های بیشتری را در حوزه سیاست‌گذاری با یکدیگر داشته و روابط خود را در حوزه‌های گوناگون توسعه خواهند داد. 
چین و پاکستان همچنین قصد دارند در قالب این طرح نظام اعتباری بین مرزی و همچنین خدمات مالی در مرزهای خود را گسترش دهند.
کراچی و پکن همچنین سوآپ ارزی خود را افزایش داده و یک نظام پرداخت مشترک و دوجانبه ایجاد خواهند کرد.
اوایل سال جاری چین از برنامه خود برای سرمایه‌گذاری ۵۷ میلیارد دلاری در پروژه‌های مرتبط با پاکستان در قالب طرح «جاده و کمربندی» خبر داد که اجرای این طرح می‌تواند به تشکیل یک جاده ابریشم جدید بین ۶۰ کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی منجر شود که شامل خطوط زمینی و دریایی خواهد بود.