شرق: محمود احمدينژاد كه در مراسم تشريح روند پيشرفت طرح تحول در نظام گمركي كشور سخن ميگفت، بدون آنكه نامي از نهاد يا سازمان مردمي مشخصي ببرد با اشاره به اقداماتي از جمله تاسيس موسسات خيريه و توجيهات مختلف براي دور زدن قانون، گفته بهتر است برخي از نهادهاي اقتصادي به اصطلاح مردمي، به جاي دورزدن قانون، ساختارها و رفتار خود را اصلاح كنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «عده‌ای به دنبال دورزدن قوانین و اعمال فشار هستند و متاسفانه بعضا تخلفات را تزیین کرده و اسامی دیگری به‌منظور تطهیر روی آن می‌گذارند»، گفت: با توجه به حجم تبادل کالا در مرزهای گمرکی کشور ممکن است در بخش کنترل کالا اشتباهاتی به وجود‌ آید یا عده‌ای به‌عنوان واردات کالایی خاص، کالاهای غیرضروری وارد کشور کنند که باید به دقت این‌گونه موارد کنترل شود.

البته امیدوارم این‌گونه افراد هم این دست اقدامات خود را کنار بگذارند چراکه دور زدن و تخلف از قانون در حقیقت برداشتن از جیب ملت بوده و کار درستی نیست.

این اولین‌بار نیست که رییس‌جمهوری درخصوص اقدامات غیرقانونی برخی از نهاد‌ها و سازمان‌ها در مراسم مربوط به گمرک تذکر می‌دهد. پیش از این احمدی‌نژاد در «همایش راهبردهای نوین مبارزه با قاچاق کالا و ارز» گفته بود «تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته شود؛ فلان‌سازمان، فلان‌نهاد، فلان‌دستگاه، هرکس یکجا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد و می‌آورد. این غلط است، هیچ‌کس نباید مصونیت داشته باشد.»

اما احمدی‌نژاد دیروز در مراسم تشریح پیشرفت نظام گمرکی گفته «متاسفانه عده‌ای منافع خود را در راستای منافع ملی تعریف نمی‌کنند؛ بهترین ملت و اقتصاد جایی است که آحاد مردم منافع شخصی خود را در راستای منافع ملی تعریف کنند و ملتی موفق است که همه استعدادها و توانمندی‌های خود را هم‌افزا و در یک راستا به کار گیرد.» به گفته رییس دولت «باید به سرعت بخش گمرک کشور با بخش‌های بانکی و مالیاتی ارتباط برقرار کنند، در چنین صورتی مسیر بخش عمده‌ای از تخلفات و سوءاستفاده‌ها از قانون گرفته خواهد شد، البته ممکن است در روند اصلاحات عده‌ای هیاهو و جاروجنجال به پا کنند که نباید از آن نگرانی داشت.»

احمدينژاد با اشاره به اينكه اقدامات دولت ضربتي، انقلابي و دقيق است، اظهار كرد: عدهاي دولت را به اقدامات غيرعالمانه و شتابزده متهم ميكنند، درحاليكه دولت معتقد است و تجربه نيز نشان داده كه با توجه به وجود نيروي انساني بااستعداد و همت بلند در كشور ميتوان اقدامات اساسي و تحولي را به سرعت عملياتي كرد. رييسجمهوري در اين مراسم همچنين تاكيد كرده: مسوولان گمرك كشور بايد با پيگيريهاي مستمر، تلاش كنند گمرك كشور شفاف و سالم بوده و به گونهاي فعاليت كند كه هيچ كس نتواند از مرزها و خلأ مقررات و قوانين تخلف كرده و حتي كسي احتياج پيدا نكند كه به دنبال قاچاق كالا باشد. وي افزود: عدهاي تصور ميكنند تبادل تجاري فقط شامل بخش صادرات ميشود و نسبت به واردات ذهنيت منفي دارند، درحاليكه صادرات و واردات از عوامل اصلي پيشرفت جهاني و تامين صلح، امنيت و رفاه جهاني است.