رویانیان میزان افزایش کرایه تاکسی بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کرد

به گزارش افکار به نقل از فارس محمد رويانيان در مراسم افتتاح ستاد اطلاعرساني مديريت حمل و نقل سوخت اظهار داشت: اين ستاد متعلق به مردم است و مردم آن را مديريت ميكنند در عين حال ستاد براي اطلاعرساني در تابعيت كارگروه طرح تحول و ستاد هدفمند كردن يارانهها تشكيل شده است.
وی افزود: پیام‌ها را از مردم گرفته و به دستگاه‌های مسئول منتقل می‌کنیم تا سیستم‌ها بهتر کار کند و آرامش بیشتری در جامعه برقرار شود.
وی شماره پیامک این ستاد را ۳۰۰۲۰ و آدرس پایگاه داده این ستاد را www. hamsoo. ir اعلام کرد و گفت: تلفن گویای ستاد نیز به زودی اعلام خواهد شد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه یک استودیوی رادیویی به نام بر بلندای همت در ستاد اطلاع‌رسانی افتتاح شده گفت: یک استودیو نیز برای شبکه خبر و اعلام خبرها و شفاف‌سازی و جوابگویی به درخواست‌ها و سؤالات مردم ایجاد کرده‌ایم و سیما نیز این‌جا به ما کمک می‌کند تا مردم با احساس آرامش و اطمینان بیشتری کشور را مدیریت کنند.
وی در ادامه گفت: تمام رانندگان به دستور رئیس جمهور بیمه می‌شوند و دولت مشارکت ۵۰ درصدی در این بیمه خواهد داشت، در عین حال نرخ لاستیک و روغن و اقلام مشابه که ۶۱ درصد هزینه خودروها را شامل می‌شود به اندازه نرخ‌های سال ۸۸ ثابت می‌ماند.
وی همچنین درباره رقم کارت اعتباری رانندگان اظهار داشت: کامیون‌ها یک میلیون تومان، اتوبوس‌ها ۸۰۰ هزار تومان، کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها ۶۰۰ هزار تومان و وانت و تاکسی ۵۰۰ هزار تومان خط اعتباری دریافت می‌کنند که در واقع یک وام قرض الحسنه ۴ درصدی سه ساله است و سواری‌ها ماهی ۱۵ هزار تومان و کامیون‌ها ماهی ۲۸ هزار تومان قسط آن را بازپرداخت می‌کنند.
رویانیان اظهار داشت: یک فرمول تأثیر قیمت سوخت برکرایه در شهرهای مختلف استخراج کردیم که به عنوان مثال براساس آن یک تاکسی در شیراز ۱۳۰ نفر در گرگان ۱۸۰ نفر و در تهران ۱۰۰ نفر را جابجا می کند که این تفاوت تعداد جابجایی باعثتفاوت نرخ‌ها می‌شود.
وی افزود: اگر در تهران ۶ هزار تومان به هزینه بنزین مصرفی روزانه یک تاکسی اضافه و بین ۱۰۰ نفر مسافر آن تقسیم می‌شود و در شهرهای دیگر نیز این رقم متفاوت است که به همین دلیل رشد قیمت کرایه در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه یک سال و نیم برای استخراج این جداول کار شده و فرمول و جداول آن را در اختیار همه استانداران و فرمانداران قرار می‌دهیم گفت: براساس این فرمول مابه‌التفاوت قیمت محاسبه می‌شود و از استفاده کنندگان از بار و مسافر اخذ می‌شود.
وی متوسط این افزایش کرایه در کشور را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: افزایش قیمت بنزین در حمل یک تن بار در صورت افزایش هزینه ۴ یا ۵ هزار تومانی سوخت یک وانت وانت‌بار در هر کیلو ۴ یا ۵ تومان بیشتر نخواهد بود و این افزایش قیمت سوخت در چند تن کالا پخش می‌شود که رقم آن بسیار پایین است.
وی تأکید کرد: قیمت لاستیک و روغن تثبیت شده می‌ماند و بقیه لوازم یدکی نیز کنترل می‌شود، در عین حال مالک خودرو و رانندگان نیز یارانه جبرانی خانوار را که به همه پرداخت می‌شود دریافت می‌کنند اقلام مصرفی نیز توسط وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی تأمین می‌شود و یک مابه‌التفاوت جزئی نیز پرداخت می‌شود.
وی درخصوص خط اعتباری در نظر گرفته شده برای رانندگان گفت: این حق اعتباری برای استفاده در موارد ضروری است که ۱۰ درصد سود این خط توسط دولت تأمین می‌شود و ۴ درصد را خود رانندگان می‌پردازد.
رویانیان گفت: ستاد اطلاع‌رسانی مدیریت حمل و نقل سوخت زیر نظر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها سیاستگذاری می‌شود.
وی افزود: قیمت کرایه اتوبوس و مترو در کشور تغییر نمی‌کند اما حمل و نقل برون‌ شهری بار و مسافر اندکی با افزایش قیمت روبرو خواهند بود.
وی اضافه کرد: با تمام اتحادیه‌ها برای مشخص شدن میزان تغییر قیمت توافق کرده‌ایم و رانندگان داخل و خارج شهری نیز پایه‌کار اجرای این قانون هستند.