به گزارش ايسنا، قانون هدفمندكردن يارانهها در حالي جشن يكسالگي خود را برگزار ميكند كه اغلب منتقدان و مخالفان مانند موافقان بر اين عقيدهاند كه يك سال گذشته با كمترين تنشهاي اقتصادي ـ اجتماعي همراه بود و به خوبي نشان داد كه هر چند كشور به لحاظ زيرساختي در اين حوزه داراي اشكالات متعددي است اما با همراهي مردم ميتواند گامهاي بزرگي بردارد.

به اعتقاد وزیر اقتصاد و معاونش که دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها را برعهده دارد در شاخص‌های مختلف و بخش‌های گوناگون این طرح گام‌های برداشته شده در مسیری قابل پیش‌بینی حرکت کرده و امید را برای رسیدن به اهداف مورد نظر قانون حتی در کوتاه‌تر از زمان پنج سال بیشتر کرده است.

یکی از بخش‌های مهم این طرح، پرداخت یارانه نقدی بود که مخالفان زیادی ازجمله برخی نمایندگان مجلس داشته و دارد. پرداخت ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر که بار مالی سنگینی را برای دولت به همراه داشته بعضا با این ابهام روبه‌رو می‌شد که تا کی تداوم خواهد داشت.

در میانه‌های امسال که انتقادها از یارانه نقدی بالا گرفت و حتی برخی از ته کشیدن بودجه دولت در پرداخت یارانه خبر می‌دادند، رییس‌جمهور در اظهار نظری اعلام کرد که دولت توان پرداخت تا سه برابر مبلغ کنونی را هم دارد. اما این موضوع هم مورد انتقاد نمایندگان مجلس و منتقدان قرار گرفت.

همین موضوع باعثشد که در آستانه یک ساله شدن اجرای طرح زمزمه‌هایی درباره تغییر در روش و یا میزان یارانه نقدی به گوش برسد. از طرفی فرزین سخنگوی طرح تحول چندین بار از بررسی قطع یارانه افراد پر درآمد خبر داد که همین موضوع نیز دستاویزی برای مخالفان بود که عنوان کنند دولت در زمینه تامین بودجه یارانه نقدی به مشکل برخورد کرده و در پی کم کردن یارانه بگیرهاست.

در زمینه تغییر یارانه نقدی این روزها سه گزینه مطرح است: نخست ثبات، یعنی تداوم پرداخت همان مبلغ سال اول در سال دوم به هر نفر. گزینه دوم، کاهش میزان یارانه نقدی به هر نفر و یا کاهش تعداد یارانه‌بگیرهاست که این گزینه هم با توجه به سخنان مسئولان ستاد هدفمندی محتمل‌تر از گزینه اول به نظر می‌رسد.

اما گزینه سوم که از افزایش میزان یارانه نقدی حکایت دارد، از سه مورد قبلی از احتمال وقوع بیشتری برخوردار است.

به گزارش ايسنا، بررسي يك سال اقتصاد كشور از يك طرف و از سويي ديگر رفتار دولتمردان و دستاندركاران يارانهها نشان ميدهد كه آنها در اجراي طرح مصصم بوده و كمتر تمايل به عقب نشيني دارند. به همين منظور، به نظر ميرسد خبر خوش يارانهاي كه وعده داده شده و محتملتر است، افزايش ميزان يارانه نقدي به هر نفر باشد، مبلغي كه گفته ميشود به حدود ۶۰ هزار تومان خواهد رسيد، يعني ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بيشتر از ميزان كنوني.