واکنش طلا در برابر نوسانات ارزش دلار

در حالی که گمانه زنی ها و انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده بیشتر شده است، قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات امروز دوشنبه تغییری نداشته است.

همچنین قیمت هر اونس طلا امروز به ۱۳۲۲ دلار رسیده که نزدیک به بالاترین سطح آن در ۳ ماه و نیم اخیر بوده است. قیمت طلا هفته گذشته تا ۱۳۲۵ دلار در هر اونس بالا رفت که این بالاترین رقم از ۱۵ سپتامبر به شمار می رود.

قیمت طلا هفته گذشته برای چهارمین بار متوالی با افزایش روبرو شده است. البته آمارهای وزارت کار آمریکا درباره اشتغال ایجاد شده در ماه دسامبر کمتر از انتظارات اولیه کارشناسان اقتصادی بوده است. ارزش دلار آمریکا پس از انتشار این آمارها با کاهش اندکی روبرو شد ولی ظاهرا سرمایه گذاران بر این باورند که این آمارها مانعی برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه های آینده نخواهد بود.

این مساله بار دیگر موجب افزایش ارزش دلار شده است. البته سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ میلادی تدر یجی خواهد بود. تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی گروپ نیز نشان می دهد که فدرال رزرو امسال حداقل ۲ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

بانک مرکزی آمریکا سال گذشته ۳ بار نرخ بهره را افزایش داده است. طلا به شدت در برابر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره واکنش نشان می دهد.

تازه ترین آمارهای رسمی بانک مرکزی چین نشان می دهد که میزان ذخایر طلای این کشور تا پایان دسامبر ۲۰۱۷ به ۵۹.۲۴ میلیون اونس رسیده که نسبت به پایان نوامبر تغییری نداشته است.

میزان ذخایر ارزی چین نیز در این مدت با افزایش روبرو شده و به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسیده است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۸۳۴ تن رسیده است. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین و تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نوظهور قرار خواهد داشت.