ضرورت های توسعه صنعت خودرو

توسعه صنعت خودرو در چارچوب استراتژی های کلان کشور و همچنین اصول بنگاه داری براساس سرمایه گذاری متکی بر کسب سود و بازگشت سرمایه، امکان پذیر است و امیدواریم که همه سیاسیون، مدیران و متخصصان در این راستا حرکت کنند تا شاهد رشد و بالندگی این صنعت باشیم.

صنعت خودرو از تاثیرگذارترین صنایع در کشور است که به گواه اغلب کارشناسان موتور حرکت برخی از صنایع مهم است. وقتی صنعتی به لحاظ اهمیت جزو اولویت های توسعه صنعتی کشور بشمار می رود به یقین در برنامه ریزی های کلان با نگاه ویژه و متناسب با شاخص های ملی به آن صنعت توجه می شود.

توسعه صنعت خودرو در قالب توسعه سایت های تولیدی و توسعه محصول رخ می دهد که نیازمند ضرورت ها و اولویت هایی است که متناسب با بازار خودرو و استراتژی رقابت در این بازار شکل می گیرد.

توسعه سایت های تولید نیازمند سرمایه گذاری های کلان است که آمایش سرزمینی و شرایطی دیگر براساس منافع کلان اقتصادی نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارد. گاهی مشاهده می شود که شخصیت های سیاسی و تاثیرگذار در بدنه دولت ها و نهادها و یا قوه مقننه برای ایجاد سایت های تولید خودرو در منطقه تحت امر خویش رایزنی های گسترده ای را انجام می دهند که چندان با منافع ملی هم خوانی ندارد که این امر باعث ایجاد تنش ها و کندی جریان تولید و کار در صنعت خودروسازی داخلی می شود. مواردی از این دست در تاسیس سایت های تولید خودرو در گذشته های دور و نزدیک و در مناطق فاقد شاخص های ایجاد سایت و همچنین در کشورهای دیگر به چشم می خورد که به گواه مدیران و کارشناسان صنعت خودرو، امروزه بخش زیادی از عدم بازگشت سرمایه گذاری های صنعت خودرو مربوط به موارد اینچنینی است که باعث زیان انباشته در خودروسازان داخلی شده است.

شایسته است همه سیاسیون و چهره های تاثیرگذار در توسعه صنعت خودرو، آمایش سرزمینی و همچنین فاکتورهای تاثیرگذار در توسعه سایت های تولید خودرو را در راستای سیاست های کلان کشور مدنظر قرار دهند و از رویه های نامتعارف دوری کنند تا تلاش های آگاهان و متخصصان این صنعت به بار بنشیند.

در طراحی و توسعه محصول خودرویی شاخص های مختلفی در بازار رقابتی صنعت خودرو باید مورد نظر قرار گیرد. تولیدکننده ای در توسعه محصول موفق خواهد بود که متناسب با همه رده های قیمتی، محصول باکیفیت و به روز طراحی و تولید کند. از این رو ضرورت دارد تا گروه سایپا با اتکاء به دانش و تکنولوژی های مشترک با خودروسازان معتبر دنیا و همچنین دانش بومی شده در طراحی و ساخت خودرو که ماحصل سال ها تجربه در مونتاژ و تولید در شرکت های تولیدکننده قطعه و خودروی این مجموعه است، برای طراحی و ساخت طیف وسیعی از سگمنت های خودرویی اقدام کند که براساس اطلاعات منابع رسمی و غیررسمی از مرکز تحقیقات سایپا، پروژه های متنوع و جذابی در این مرکز در حال شکل گیری و اجرا است که نویدبخش آینده ای پرامید برای صنعت خودروی داخلی و به ویژه مجموعه خودروسازی سایپا است و چنانچه مراحل تکوین، زایش، تولید و عرضه پروژه های توسعه محصول سایپا بر اساس برنامه زمان بندی و نیازسنجی های بازار خودرو صورت گیرد، می توان به آینده صنعت خودرو و همچنین گروه خودروسازی سایپا امیدوار بود.

 

امیر عالی زاده