دنیای اقتصاد: به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بیشتر اعضای خانواده پژو و سمند با کاهش قیمت روبهرو شدند. البته در یکی دو مورد نیز بازار خودرو افزايش قيمت را به خود دید که مهمترین آن رشد قیمت ۲۰۰ هزار تومانی ماکسیما است.

بازار خودروهای وارداتی نیز اگرچه فعلا روزهای آرامی را سپری می‌کند، اما افزایش قیمت دلار و تغییرات در مراودات بانکی ایران و امارات، قطعا در آینده این بازار تاثیرگذار خواهد بود.

سقوط قیمت پژو ۲۰۶
به بازار برویم و با جزئیات افت و خیز آن طی هفته جاری بیشتر آشنا شویم.
آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این هفته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عکس هفته گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو شد و ۱۰۰ هزار تومان ارزانی را به خود دید. این محصول هم اکنون قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد.
در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، تیپ ۶ این خودرو نیز افت قیمتی زیاد را تجربه کرد و به یکباره ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد. این محصول که مدل اتومات خانواده‌هاچ بک ۲۰۶ به حساب می‌آید، در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
تیپ ۳ پژو ۲۰۶ نیز افتی ۳۰۰ هزار تومانی را در هفته جاری به خود دید، به نحوی که هم اکنون ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تنها مدل‌هاچ بک ۲۰۶ که این هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شد، تیپ ۵ آن بود که با جهشی ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت. همچنین از بازار مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که V۸ با قیمتی معادل ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و V۹ هم ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
این نشان می‌دهد که V۹ طی هفته جاری حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر نگاهی به بازار پژو ۲۰۷ آی نیز بیندازیم، متوجه می‌شویم این خودرو نیز هفته جاری را با افت قیمت به انتها رسانده است. به گفته فعالان بازار، ۲۰۷ معمولی با ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت، ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
مدل اتومات این خودرو نیز که ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را طی این هفته تجربه کرده، هم اکنون ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما در بین دیگر محصولات ایران خودرو، این هفته سمند SE باز هم ارزان شد و قیمت آن به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت. این موضوع از افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی SE حکایت می‌کند. همچنین سمند EF۷ نیز در مدل پایه گازسوز به یکباره ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دید و هم اکنون ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پارس سال مدل اتومات نیز که هفته گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، این هفته باز هم ۲۰۰ هزار تومان گران شد و در حال حال حاضر ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رشد قیمت ماکسیما
چرخی هم در بازار سایپا و پارس خودرو بزنیم، بازاری که این هفته در دو سه مورد با رشد قیمت روبه‌رو شد.
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ریو با همان قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود. ریو تا چند ماه پیش قیمتی بالای ۱۵ میلیون تومان داشت، اما قیمت آن به تدریج پایین آمد.
در بین مدل‌های پراید سایپا نیز هم اکنون مدل ۱۱۱ قیمتی برابر با ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد و سایپا ۱۳۲ نیز هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سایپا ۱۳۱ نیز هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
از میان محصولات پارس خودرو نیز، هم اکنون مگان در مدل دو هزار سی سی و اتومات خود ۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما نوع دنده‌ای و E۲ این خودرو که ۵۰۰ هزار تومان طی هفته جاری گران شده، ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
از بازار ماکسیما نیز خبر می‌رسد که مدل اتومات این خودرو ۲۰۰ هزار تومان گران شده و هم اکنون ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
ماکسیمای دنده‌ای نیز ۳۹ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین نیسان قشقایی نیز با همان قیمت ۶۴ میلیون تومان خود به فروش می‌رسد و و نیسان تینا هم ۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تندر - ۹۰ مدل E۲ نیز ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد.