جدال آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در بازار نفت

 بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که روز جمعه منتشر شد، آمریکا در صدد ربودن جایگاه عربستان سعودی به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است. عربستان سعودی اکنون یک پله از روسیه، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، فاصله دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهیانه بازار نوشت: «آمریکا در سال جاری میلادی رکوردشکن خواهد بود.» در این گزارش آمده است: «رشد بی وقفه تولیدات، (در سال جاری) تا حد بی‌سابقه بیش از 10 میلیون بشکه در روز ادامه خواهد یافت و در صورتی که تعهد به توافق اوپک ادامه یابد، آمریکا طی سال 2018 نسبت به عربستان و رقیب آن، روسیه، برتری خواهد یافت.»

در حالی که تولیدات نفت شیل آمریکا هر ماه به کشورهای جدیدی عرضه می‌شود، اعضای اوپک نیز نگران قدرت گرفتن آمریکا در این بازار هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: «با توجه به این‌که صنعت نفت شیل بار دیگر به دلیل کاهش هزینه‌ها و افزایش استخراج قدرت گرفت، رشد آمریکا در سال 2017 بیش از انتظار شد. رشد انفجاری تولیدات آمریکا و افزایش تولیدات کانادا و برزیل به راحتی کاهش تولیدات احتمالی ونزوئلا و مکزیک را پوشش خواهد داد. تولید نفت در سال 2018 در آمریکای شمالی و جنوبی رکوردشکن خواهد بود.»

بهای نفت اکنون در سطحی قرار دارد که ممکن است تولیدات نفت آمریکا به طور چشمگیری افزایش یابد. بر اساس نتایج نظرسنجی سه ماهه نهایی سال 2017 «دالاس فد انرژی» که در اواخر ماه دسامبر منتشر شد، 42 درصد از مدیران از 132 شرکت نفت و گاز پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که نفت وست تگزاس اینترمیدیت به بهای 61 تا 65 دلاری برسد، تعداد چاه‌های نفتی در آمریکا افزایش چشمگیری خواهد یافت.

آژانس بین‌الملل انرژی در گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی در هفته گذشته تخمین زد به طور متوسط تولیدات نفت خام آمریکا در سال 2017، 9.3 میلیون بشکه در روز و تنها در ماه دسامبر، 9.9 میلیون بشکه در روز بوده است. تخمین زده می‌شود در سال جاری، تولیدات نفتی آمریکا به 10.3 میلیون بشکه در روز برسد، که این رقم، نسبت از سال 1970 برای آمریکا بی‌سابقه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند در سال 2019، به طور متوسط به 10.8 میلیون بشکه افزایش یابد و در نوامبر سال آینده از 11 میلیون بشکه نیز پیشی خواهد گرفت.