بافت‌های فرسوده چه میزان وام دریافت می‌کنند؟

 هوشنگ عشایری در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره احیای بافت فرسوده در جمع خبرنگاران گفت: جریان مطالبه گری عمومی نسبت به احیای بافت های ناکارآمد شهری در کشور به وجود آمده است که طبیعتا دولت نسبت به آن هم حساسیت و هم برنامه کاری دارد.

 

وی ادامه داد: برای موضوع احیای بافت های ناکارآمد شهری ما در ۴ گام برنامه ریزی کرده ایم که ۳ گام در حوزه کالبدی شامل برنامه بهسازی و نوسازی مسکن، ارتقاء خدمات روبنایی و ارتقاء خدمات زیربنایی و یک گام در حوزه غیرکالبدی شامل ارتقاء توانمندی های اجتماعی، اقتصادی و نهادی این محلات است.

 

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: نگاه ما در حال حاضر محله محور است به این معنا که پروژه های ما محله محور است، نه ساخت یک ساختمان حال چه روبنایی و زیربنایی و چه مسکن باشد. در واقع وقتی می گوییم محله سیروس یعنی یک پروژه داریم که در آن هم باید مسکن، زیربنایی، روبنایی ساخته شود و هم باید جریان توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی اتفاق بیفتد که هر کدام از این ها ابزارها، منابع و کنشگرهای مرتبط با خود را لازم دارند.

 

وی افزود: این برنامه تحت عنوان برنامه ملی بازآفرینی تدوین و در ستاد ملی بازآفرینی شهری تصوسب شده است. همچنین برنامه اختصاصی تک تک محلات تهیه و ابزارها و منابع مورد نیازش در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی و تقدیم مجلس شده است که باید ببینیم خروجی آن چه خواهد شد.

 

عشایری تأکید کرد: پیش بینی می شود این برنامه تحت عنوان طرح پیشگام از شهریور ماه سال ۹۷ شروع شود در این طرح اراضی دولتی در بافت های فرسوده که در اختیار ماست و از قبل خریداری شده را در اختیار توسعه گرها قرار می دهیم و آنها هم ساخت و ساز و تولید مسکن و هم خدمات روبنایی را انجام خواهند داد.

 

وی درباره مدل اقتصادی اجرای طرح پیشگام یادآور شد: در این طرح به زمین ارزش گذاری اولیه نمی گذاریم و زمین را در اختیار توسعه گران قرار می دهیم و سازنده بخش خصوصی که کمترین قیمت پیشنهادی ساخت و ساز را ارائه داد برنده فعالیت در آن محله خواهد شد.

 

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: به محض اینکه بخش خصوصی ورود کرد ما ۱۸ درصد سود به این توسعه گری که برنده می شود خواهیم داد و او بدون اینکه نرخ اولیه روی ملکمان بگذاریم، روی اراضی متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری اقدام به ساخت خواهد کرد. پس از اینکه ساخت به اتمام رسید که ـ حداکثر ۲ سال و حداقل یک سال است ـ میزان هزینه ساخت و ساز به اضافه ۱۸ درصد سودی که ما به سازنده می دهیم، مطالبه آن توسعه گر از ما می شود.

 

عشایری ادامه داد: خانه ای را هم که توسعه گر ساخته است را قیمت کارشناسی می گذاریم؛ بر اساس قیمت کارشناسی، هزینه ای که توسعه گر (سازنده) کرده به همراه ۱۸ درصد سود متناظر آن را از خانه ای که ساخته کسر می کنیم. اگر از مابقی آن برای دولت چیزی ماند که سودمان را برده ایم اگر هزینه ها سربه سرد، باز هم ما سود کرده ایم چون سود ما از این کار، ارتقاء کیفیت محله است. اگر هم این تراز منفی شد و اضافه بر ارزش ریالی آنچه ساخته شده هزینه کرده باشیم یا از اراضی دیگر یا به صورت نقد و یا غیرنقدی با سازنده و توسعه گر تسویه حساب می کنیم.

 

وی تأکید کرد: با اجرای این روش از احیای بافت های ناکارآمد شهری، ما عملا به توسعه گر تضمین سود می دهیم و ۱۸ درصد سود سرمایه گذاری را تضمین می کنیم درواقع هیچگونه ریسکی در سرمایه گذاری به  توسعه گر تحمیل نمی شود و فقط ریسک فروش به آن ها تعلق می گیرد.

 

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران یادآور شد: تا کنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده اند که نشان می دهد تقاضا وجود دارد و این ریسک را به نوعی از بین برده ایم توسعه گرانی هم که واحدهای مطلوب، با کیفیت و با محوریت محله را در نظر بگیرند، طرحشان را تصویب می کنیم و آن ها اجرا می کنند؛ مانند همان مدلی که یک ماه پیش تقریبا کمتر از یک ماه پیش در سیروس کلنگ زنی اش انجام شد این برنامه را در دهه فجر در سایر شهرستان ها شامل محله شنبلی شهر بوشهر و محله بوشباق شهر یزد نیز شروع خواهیم کرد.

 

عشایری درباره تسهیلات ارزان قیمت بافت فرسوده گفت: وام خرید واحد مسکونی در بافت های فرسوده صرفا از محل صندوق پس انداز مسکن یکم است و به جز صندوق یکم هیچ برنامه ی دیگری دولت ندارد ولی برای جریان تولید و کمک به توسعه گران برای ساخت، ما در در لایحه بودجه ۹۷ به مجلس پیشنهاد داده ایم که وام دو ساله با سود ۹ درصد به سازندگان داده شود.

 

وی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم با استفاده از تسهیلات۵۰ میلیون تومانی، ۱۰۰ هزار واحد در سال تولید شود که در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان می شود؛ نیمی از آن (۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) سهم دولت با سود صفر درصد و نیم دیگر (۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) هم آورده بانک ها با سود ۱۸ درصد است که میانگین آن ۹ درصد می شود.