دولت فقط وعده یکسان‌سازی ارز را داد/ رسما ارز سه‌نرخی می‌شود

گروه اقتصادی- حیدر مستخدمین‌حسینی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: بسیاری از اقلامی که در بودجه گنجانده شده، با عقل اقتصادی فعلی تطابقی ندارد.

وی افزود: تنها بحث نرخ نیست، بلکه سایر اقلام این بودجه نیز با عقلانیت اقتصادی تنظیم و ارائه نشده است. این عقل کامل با کمک مجلس و دولت باید به حقانیتی برسد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ ارز در بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. در همان مقطعی که این بودجه به مجلس ارائه شد، نرخ مبادله‌ای که نرخ رسمی ارز دولت و بانک مرکزی است، بالاتر از نرخ فعلی بود.

مستخدمین‌حسینی عنوان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز از مهمترین اولویت های دولت یازدهم نیست بلکه در گزارشی که از بودجه درباره نرخ ارز ارائه شده رسما ارز را سه‌نرخی ارائه می‌کند.

وی در عین حال متذکر شد: بودجه اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی تحقق پیدا نخواهد کرد و در بودجه سال ۹۶ با کسری مواجه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر به بحث مالیات توجه کنیم، شاهدیم تنها ۳۷ درصد محقق شده است. از سوی دیگر، بیشتر مالیات در نیمه اول سال دریافت می‌شود.

مستخدمین‌حسینی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این عدد در پایان سال نمی‌تواند تحقق پیدا کند، بنابراین دولت از بودجه عمرانی استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که بودجه سال ۹۷ یک بودجه مردم‌گرا نیست، گفت: این بودجه نیازهایی را که مردم دارند، برطرف نمی‌کند. بودجه نباید یک چنین نقشی را ایفا کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید دید بودجه خروجی چه حرکت‌هایی برای جامعه و مردم خواهد داشت.