سيد مهدي ثمره هاشمي در گفتوگو با ايسنا، درباره اصلاح قيمتهاي آب و تصميم وزارت نيرو در اين زمينه گفت: قيمت تمام شده آب از نظر وزارت نيرو و بخشهاي تخصصي كاملا روشن است و سناريوهاي مختلف را براي تصميمگيري در اين خصوص به كارگروه تحول اقتصادي ارسال كردهايم.

به گفته او، این در حالی است که در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از یارانه‌ای که پیشتر بابت آب پرداخت می‌شد، حذف شده است و حداقل ۷۰ درصد یارانه برای مشترکان آب پرداخت می‌شود.

اظهارات مدیرعامل آبفا کشور درحالی مطرح می‌شود که مجموعه وزارت نیرو پس از بررسی‌های فراوان پیشنهاد ۲۰درصدی قیمت آب را مطرح کرده و اکنون تصمیم‌گیری دررابطه با این موضوع به‌عهده کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمند کردن یارانه‌هاست.

وزیر نیرو گفته که پیشنهاد برای افزایش قیمت آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ درصد افزایش قیمت بوده است که باید برای این موضوع توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم‌گیری شود.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر این‌که ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای افزایش قیمت آب مکانیزم و روش محاسباتی مشخصی دارد، گفت: اینکه چه زمانی راهکارهای وزارت نیرو در مورد قیمت آب به مصوبه تبدیل شود، در اختیار این ستاد است.

وی با اشاره به راهکارهای چهار گانه افزایش قیمت آب که در سال جاری مطرح شده بود، در پاسخ به این‌سئوال که آیا افزایش قیمت آب برای دستیابی به قیمت تمام شده به سال آینده موکول شده است؟ گفت: ما پیشنهادات خود را در مورد افزایش قیمت آب در پلکان دوم ارائه کرده‌ایم و در این زمینه تاکنون بررسی های زیادی هم صورت گرفته و رئیس‌جمهور هم تاکید کرده است که در فاز دوم اجرای هدفمندی به این موضوع نیز توجه شود.

او در پاسخ به این سئوال که آیا بالاخره قیمت تمام‌شده آب نهایی شده یا برای افزایش قیمت‌ها در مرحله دوم باز هم باید افزایشی به شکل علی‌الحساب را شاهد باشیم؟ تصریح کرد: قیمت تمام شده آب از نظر وزارت نیرو مشخص است، ولی تصویب قیمت پیشنهادی و روش کار این گونه است که پیشنهاد وزارت نیرو ابتدا باید توسط سازمان حسابرسی بررسی شود و پس از بررسی اموال و دارایی‌های این وزارتخانه، این سازمان نظرات خود را به ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کند که البته در این زمینه اختلاف نظرهایی بین وزارت نیرو و سازمان حسابرسی وجود دارد.

درحال حاضر میانگین کشوری قیمت آب معادل ۲۸۸ تومان است که در صورتی که احتمالا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، در بخش‌های مختلف کشور ضریب‌های مختلفی بر این قیمت تاثیرگذار خواهد بود. سیاستگذران تعیین قیمت آب در سال گذشته چون هنوز قیمت تمام شده آب تصویب نشده بود، بنیانی گذاشتند که براساس آن قیمت موجود متوسط‌ گیری شود که براساس این طرح قیمت‌ها افزایشی حدود ۱۰۰درصد را تجربه کرد و براساس آن‌چه از زبان مسوولان دولتی تاکنون شنیده شده، قیمت مصوب سال گذشته برای آب امسال۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.