ايکو پرس، مهندس جواد نجم الدين مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين مطلب گفت: اساس صادرات اين شرکت برپايه خودروهايي با تکنولوژيهاي بالا و به روز بنا شده است که از جمله مي توان به رانا و دنا اشاره کرد.

وی خاطرنشان ساخت: هرشرکتی که وارد بازار صادراتی می شود، مجبور است محصولات خود را به روز کرده و برای تعالی آن تلاش کند.

مهندس نجم الدین، با اشاره به این‌که در سال آینده بازار خودروهای صادراتی خود را به سمت محصولات جدید پیش می بریم افزود: با توجه به برنامه های راهبردی اتخاذ شده، محصولات صادراتی ایران خودرو زیان ده نیستند و این امر تداوم خواهد داشت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: سود آوری نه تنها درعملیات فروش بلکه در مجموع زنجیره تامین تا مرحله فروش، توزیع، لجستیک و خدمات پس از فروش حاصل شده است. وی درخصوص قیمت محصولات این شرکت در بازارهای هدف گفت: مکانیزم قیمت در بازار های جهانی تابع شرایط خود است. موضوعی که در خارج از کشور قیمت نهایی محصولات ما را تعیین می کند وضعیت بازار و رقابت است؛ یعنی با توجه به کیفیت، قیمت خودرو اندازه گیری می شود و آن هم در مقایسه با خودروهای هم کلاس خود؛ مثلا سمند در کلاسD قرار دارد و خودروسازانی که در این کلاس تولید می کنند با ما رقابت دارند و باید خودرومان را با قیمتی بفروشیم که خریدار داشته باشد و این امر یک اصل مهم در عرضه جهانی است.

مهندس نجم الدین، با بیان دلایل اقتصادی تفاوت قیمت خودروهای ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی گفت: در داخل کشور علاوه بر ساخت خودرو هزینه‌های مالیاتی و عوارضی و مواردی مانند هزینه شماره‌گذاری خودرو پرداخت می‌شود که این موارد در بازارهای خارجی وجود ندارد.

وی افزود: به طور میانگین در داخل کشور برای هر دستگاه خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عوارض شماره گذاری و مالیات ارزش افزوده در کنار عوارض گمرکی پرداخت می‌کنیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: وقتی خودرو صادر می‌شود این عوارض را ندارد و بر اساس قانون امور گمرکی کشور وقتی قطعاتی از خارج با پرداخت عوارض گمرکی وارد و در تولید کالاهای صادراتی استفاده می‌شود هنگام صادرات این عوارض بازپرداخت می‌شود که باز هم هزینه فروش خودرو در بازارهای خارجی را کاهش می‌دهد.

وي گفت: پرداخت جايزه صادراتي انگيزه کاهش قيمت فروش خودرو در بازارهاي خارجي را افزايش ميدهد و در همه جاي دنيا قيمت فروش محصولات توليد داخل در بازار داخلي بيشتر از بازارهاي صادراتي و هدف است.