به گزارش ايسنا محمدرضا فرزين همچنين خبر داد كه اقشاري كه ميزان يارانه پرداختي به آنها معادل پنج تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه آنها باشد از نظر دولت مرفه بوده و بايد از گردونه يارانه نقدي خارج شوند كه حدود ۱۰ ميليون نفر را شامل ميشوند.

به گفته وی دولت در گام نخست با شناسایی این افراد و با ارسال نامه به آنها خواستار کناره‌گیری داوطلبانه می‌شود و در گام‌های بعدی از روش‌های دیگری استفاده می‌کند.

وی همچنین با تکذیب رسیدن نرخ بنزین به هزار تومان و نیز اعداد مشابه دیگر خبر داد که در مرحله دوم یارانه‌ها سبد کالایی انرژی که در مرحله نخست با اصلاح روبه‌رو شد در این مرحله هم به صورت همزمان دچار تغییر می‌شود.

به گفته فرزین در مرحله دوم قیمت برخی کالاها مانند مرحله نخست افزایش خواهد یافت و برخی کالاها هم مانند نان دیگر تغییر قیمت نخواهند داشت و دولت تنها به دنبال افزایش کیفیت در آنها خواهد بود.

* صرفه جویی ۱۵ میلیارد دلاری در مرحله نخست

وی گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۵ میلیارد دلار در ۱۱ ماهه اخیر صرفه‌جویی و به اقتصاد کشور کمک شده است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های ما برای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها به گونه‌ای است که از تورم و آسیب به مراکز تولیدی جلوگیری می‌شود افزود: در یک‌ساله اخیر صرفه جوی بسیاری در مصرف انرژی داشته‌ایم.

فرزین گفت: در سال ۸۶ مصرف بنزین کشور به روزی ۷۳ میلیون لیتر رسید اما با توجه به ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اکنون ۵۹ میلیون لیتر بنزین درروزمصرف می‌شود.

وی گفت: در یک‌سال گذشته مصرف گازوئیل ۱۰ درصد، نفت کوره ۳۶ درصد و گازو برق هشت درصد کاهش یافته است. سهم ۴۰ درصد دهک‌های پایین جامعه نیز از ۱۶ درصد درآمد جامعه به ۱۷.۲۷ درصد رسیده است.

فرزین گفت: این درحالی است که سهم ۲۰ درصد جامعه که ۴۶.۳ درصد درآمد جامعه را به خود اختصاص می‌دادند به ۴۳.۵۹ درصد کاهش یافته است.

فرزین گفت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها فاصله طبقاتی شهر نشینان و روستاییان کاهش یافته و وضع درآمدی ۸۰ درصد مردم جامعه بهبود یافته است به طوری که در یازده ماهه اخیر واردات گندم ۹۷ درصد و مصرف گندم در کشور ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر یارانه‌ها را نقدی نمی‌دادیم و به صورت کالا در اختیار مردم قرار می‌دادیم همزمان با اصلاح قیمت انرژی درآمد جامعه افزایش نمی‌یافت، تاکید کرد که نظام شناسایی خانوارهایی که به یارانه‌ها نیازی ندارند باید تقویت شود.

* شناسایی ۱۰ میلیون نفر پردرآمد جامعه و حذف آنها

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه بر اساس برآورد ما کسی که یارانه بین پنج تا ۱۰ درصد درآمد ماهیانه وی را تشکیل می‌دهد نیازی به یارانه ندارد گفت: برآورد ما این است که ۱۰ میلیون نفر را از دریافت یارانه‌ها حذف کنیم.

وی با بیان اینکه زمان نام نویسی دریافت کنندگان یارانه‌ها در ابتدای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ۶۲ میلیون نفر نام نویسی کردند گفت: اکنون ۷۴ میلیون نفر یارانه می‌گیرند که با حذف خانوارهایی که نیازمند نیستند درآمد حاصل میان خانوارهای نیازمند توزیع می‌شود.

* کالاهای ذخیره شده استفاده نشد

فرزین گفت: کسانی که مخالف اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بودند اکنون دولت را در مهار تورم اجرای این طرح موفق می‌دانند. با همکاری بسیار خوب مردم در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها نیازی به وارد کردن دوهزار میلیارد تومان کالایی که ذخیره کرده بودیم به بازار نشد.

وی افزود: اصلاح مصرف انرژی در بنگاه‌های اقتصادی به دوره میان مدت نیاز دارد البته کاهش مصرف نفت کوره که مربوط به بخش تولید است نشان دهنده موفق بودن طرح هدفمند کردن یارانه‌هاست.

* قیمت نان دیگر افزایش نمی‌یابد

فرزین با بیان اینکه قیمت نان دیگر نیازی به اصلاح ندارد و تاکید ما بر بهبود کیفیت آن است، گفت: بخشی از کالاهای مشمول طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله حامل‌های انرژی نیاز به اصلاح دارند که هنوز به قیمت قطعی نرسیده‌ایم.

* افزایش یارانه نقدی در مرحله دوم

وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها مبلغ یارانه‌ها افزایش می‌یابد، اظهار کرد: برای حمایت از تولید باید تصمیمات جدیدی بویژه درباره نرخ مالیات و سیاست های اعتباری گرفته شود. اکنون منابع مناسبی در صندوق توسعه ملی وجود دارد که باید با بخش تولید مرتبط شود.

* تحریم‌های بی‌اثر و رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها درباره اثر تحریم‌ها که غربی‌ها مدعی فلج کنندگی آنها برای اقتصاد ایران هستند گفت: ما طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را در اوج تحریم‌ها اجرا کردیم که نشان دهنده ثبات اقتصادی کشور است.

وی با خوب دانستن وضع تولید در کشور افزود: برآورد ما از نرخ رشد اقتصادی در سال ۸۸،۳. ۵ درصد و سال ۸۹،۵. ۵ درصد است در حالی که در این مدت‌ها نرخ رشد جهانی در سال ۸۸ منفی نیم درصد و در سال ۸۹،۵. ۱ درصد بوده است.

* حل اختلاف بانک مرکزی و وزارت صنایع

وی با اشاره به اینکه در اعلام نرخ رشد اقتصادی سال‌های گذشته به دلیل اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت صنایع آمار رشد اعلام نشد، خبر داد که با برطرف شدن مشکل به وجود آمده بین این دو نهاد پیش‌بینی کرد که تا یک ماه آینده نرخ رسمی رشد را بانک مرکزی اعلام کند.

وی گفت: در حالی که برآورد ما از نرخ رشد کشورمان در سال ۸۹،۵. ۵ درصد است اما کشورهای صادرکننده نفت ۴.۴ درصد و عربستان ۴.۱ دهم درصد رشد داشته‌اند.

* کاهش یک‌ششمی واردات بنزین و انتقاد از مصاحبه‌های بی‌مورد

فرزین گفت: در سال گذشته واردات بنزین به حدود پنج میلیارد دلار رسید اما امسال حدود یک ششم این مبلغ یعنی ۸۳۰ میلیون دلار واردات بنزین داشته‌ایم. کاهش واردات بنزین نشان دهنده افزایش امنیت در بخش انرژی بویژه در بنزین است.

فرزين در پايان با انتقاد از برخي افراد و مسئولان كه در زمينه اجراي مرحله دوم هدفمندسازي و افزايش قيمتها سخن ميگويند، تاكيد كرد: هر نوع اخباري كه درباره افزايش قيمتها مانند بنزين ۱۰۰۰ توماني و امثالهم كه از منابع غير رسيمي منتشر ميشوند را تكذيب ميكنم و از مردم ميخواهم كه اخبار اجراي مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانهها را از مراجع رسمي پيگيري كنند.