ردپای سفته‌بازان در بورس تهران/ در بورس به بخش خصوصی اعتمادی نمی‌شود

گروه اقتصادی- مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: تغییرات شاخص‌های بورس تا آنجایی که متناسب با نرخ تورم باشد قابل قبول است، اما بورس به مراتب بیشتر از آن رشد کرده و این رشد را ناشی از پیش‌بینی درآمدهای آتی و متناسب با آن نمی‌بینیم.

وی افزود: امروز برای فردی درآمدهای فوق‌العاده‌ای چه در بخش صنعت و چه در بخش بازرگانی پیش‌بینی نمی‌کنند که قیمت‌های بورس افزایش پیدا کند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران تصریح کرد: به نظر من افزایش شاخص بورس بیشتر به دلیل سفته‌بازی است و از سوی دیگر، به دلیل اینکه خیلی از افراد سرمایه‌شان را از سیستم بانکی غیرقابل اعتماد خارج و وارد بورس، ارز یا سکه کردند.

پورقاضی متذکر شد: من تاکنون شاهد نقش بازار سرمایه در تامین مالی بخش خصوصی نبوده‌ام. بیشتر در شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها تامین مالی انجام می‌شود .

وی عنوان کرد: بورس هنوز نمی‌تواند برای بخش خصوصی واقعی تامین مالی کند. این درواقع نقطه ضعف بورس است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: شرکت‌هایی که داخل بورس هستند، عموما شبه‌دولتی محسوب می‌شوند. در بورس به بخش خصوصی اعتمادی نمی‌شود و تامین مالی تنها برای شبه‌دولتی‌ها صورت می‌گیرد.

پورقاضی خاطرنشان کرد: همچنین نقش قابل توجهی از بورس در توسعه بازار ‌نمی‌بینم. صرفا در همان محدوده شرکت‌های بورسی که عمدتا شرکت‌های شبه‌دولتی هستند، تغییر و توسعه رخ داده است و به طور کلی بازار و بخش‌هایی که در آن بخش خصوصی حضور دارد، توسعه‌ای پیدا نکرده است.