تیم اقتصادی دولت توان انجام وعده‌های روحانی را ندارد

بخش زیادی از سخنان رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در مجمع این بانک به تشریح وضعیت کشور از سال 92 به بعد اختصاص داشت و هر دو نفر ترجیح دادند درباره اوضاع چندماهه اخیر بازار ارز و ناکامی دولت در جلوگیری از نوسانات شدید سخن نگویند.
در سخنان رئیس‌جمهور توجهی به بدهی دائما رو به افزایش دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی نشد، درحالی‌که یکی از علل افزایش یا حفظ شعب بانک‌ها، جلب منابع بیشتر برای برقراری توازن میان منابع و مصارف در بانک‌ها جهت جبران بدهی‌های تسویه نشده شرکت‌های دولتی است.
با این حال، روحانی ترجیح داد به قولی که حدود 40 روز قبل در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم درباره قیمت دلار داده بود، هیچ اشاره‌ای نکند درحالی‌که تنها کمی آن سوتر از ساختمان فیروزه‌ای بانک مرکزی، مردم در صف‌هایی طولانی ایستاده بودند تا از صرافی‌های میدان مادر ارز بخرند!
رئیس کل بانک مرکزی هم در تاسی به رئیس‌جمهور در گزارش مفصلی که از اقدامات انجام شده طی دولت یازدهم ارائه کرد طبق روال همیشگی به کاهش نرخ تورم و ... اشاره داشت.
ولی‌الله سیف البته به موضوع ارز پرداخت ولی نه درباره شرایط امروز بلکه آنچه به گفته او ثبات ارزی در سال 95 بود.
هماهنگی رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی در بی‌اعتنایی به نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته در شرایطی که نه تنها جامعه بلکه رسانه‌های عمومی و تخصصی هم در این مدت هشدارهای فراوانی در این مورد داده‌اند، احتمال اتفاقی بودن این بی‌توجهی را به حداقل می‌رساند و گمانه‌های دیگری را تقویت می‌کند. آیا رئیس‌جمهور به تغییر ترکیب تیم اقتصادی خود در تابستان 97 می‌اندیشد و ترجیح می‌دهد هزینه بیشتری بابت وعده‌هایی که تیم فعلی توان انجام آن را ندارد، پرداخت نکند؟