سایه روس‌ها بر سر حمل و نقل و نفت ایران

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه تا اول فروردین امسال شرکت‌های روسی قرارداد توسعه میدان نفتی با ایران را امضا می‌کنند، از توافق مسکو و تهران برای ورود هواپیماهای «سوخو سوپرجت 100» به ناوگان حمل و نقل هوایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

سوپرجت‌های روسی وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی ایران می‌شود
«الکساندر نوواک»، وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با شبکه «روسیا 24» تأکید کرد: «ما درباره امکان خرید سوخو سوپرجت-100 توسط شرکای ایرانی مان گفت‌وگو کردیم و طرحی برای چگونگی انجام این کار تدوین کرده‌ایم».
این وزیر روس افزود: طرف‌های ایرانی و روسی توافق کرده‌اند که وسایل حمل و نقل مختلفی ساخت روسیه به ایران منتقل شود.
وی در این رابطه گفت: ما درباره تحویل واگن‌های مسافربری ریلی گفت‌وگو کردیم. ما قبلا 1200 واگن را تحویل داده‌ایم و در نظر داریم در سال 2018 میلادی نیز 3 هزار واگن دیگر به این ناوگان بیفزاییم.
وزیر انرژی روسیه همچنین اعلام کرد که در این نشست با حضور مقامات دولتی دو کشور درباره فروش بیشتر اتوبوس‌های ساخت روسیه و نیز ناوگان‌های حمل و نقل تولید شده توسط کارخانجات خودروسازی «کاماز» و «آواز» روسیه گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند.

قرارداد توسعه میادین نفت ایران تا آخر سال با روس‌ها امضا می‌شود
الکساندر نواک در خصوص قراردادهای نفتی نیز اعلام کرد:‌ شرکت‌های نفتی روسی تا 21 مارس (اول فروردین) قرارداد توسعه میادین نفتی ایران را با طرف ایرانی امضا خواهند کرد.
وزیر انرژی روسیه افزود: ایران آماده عرضه نفت خام به روسیه است اما این به قراردادهای آینده با خریداران نفت بستگی دارد.
به گزارش فارس، از ماه‌ها پیش ایران و روسیه درباره توسعه میادین نفتی ایران مذاکره می‌کردند و قرار است تعدادی از میادین نفتی ایران برای توسعه به شرکت‌های خارجی واگذار شود در این زمینه با 20 شرکت خارجی و داخلی مذاکره شده است و به گفته نواک قرار است قرارداد توسعه میدان با شرکت روسی تا پایان امسال نهایی شود.
همچنین ایران و روسیه قرارداد سوآپ نفتی روزانه 100 هزار بشکه در روز امضا کرده بودند که قرار بود 50 درصد ارزش محموله صادراتی از ایران، کالا و برای 50 درصد هم نفت به صورت سوآپ دریافت شود.