به گزارش ايسنا، مصرف گاز طبيعي كشور در بخشهاي مختلف نيروگاهي، صنايع، خانگي و تجاري ظرف مدت اين سالها رشدي چشمگيري داشته و حتي پس از اجراي قانون هدفمندي يارانهها هم همچنان در حال پيشروي است.

مصرف این فرآورده انرژی‌زا در تمام این سال‌ها سیر صعودی خود را ادامه داده و در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۰ به ترتیب از ۶.۹ میلیون مترمکعب در روز به ۸.۸، ۶.۷، ۹.۷ و ۱۰.۹ و ۱۳.۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

در سال های دهه‌ی ۶۰ نیز این مصرف به ترتیب ۱۸.۸ و ۲۱.۵ و ۲۵ و ۲۳.۹ و ۳۰.۲ و ۳۱.۴ و ۳۸.۴ و ۴۷.۷ و ۶۰.۵ میلیون مترمکعب در روز بوده و بدین ترتیب این رقم در مدتی ۱۵ ساله حدود ۱۰ برابر رشد را تجربه کرده است.

در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ نیز به ترتیب ۶۹.۹ و ۷۹.۵ و ۹۲.۳ و ۱۰۲.۲ و ۱۱۳.۷و ۱۲۸.۲و ۱۳۸.۴و ۱۵۸.۴و ۱۷۷.۱ و ۱۸۲.۵ میلیون مترمکعب گاز در کشور سوخته که در مجموع در این دهه مصرف این حامل انرژی حدود ۶۲ درصد رشد داشته است.

اما در دهه‌ی اخیر و در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ به ترتیب روزی ۲۰۸.۳و ۲۳۶و ۲۶۱و ۲۶۸.۵و ۳۰۰.۱و ۳۳۵.۶و ۳۶۰.۷ و ۳۸۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده که میزان مصرف در پایان این هشت سال نسبت به سال اول حدود ۴۶.۵ درصد رشد داشته است.

پس از افزایش مصرف گاز بخش‌های مختلف در این سال‌ها، از سال قبل و به دنبال اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها تلاش شده است تا میزان مصرف این حامل انرژی تا حدی کنترل و مصرف آن مدیریت شود؛ هرچند با افزایش تعداد مشترکان گاز در بخش‌های مختلف، تا حدی کاهش مصرف با کندی مواجه شده است.

ميزان مصرف گاز طبيعي در سال ۱۳۵۵ معادل حدود ۴۵ هزار بشكه نفت خام در روز بوده و در سال ۱۳۸۸ معادل مصرف دو ميليون و ۵۰۴ هزار بشكه نفت خام در روز بوده است.