به نوشنه کیهان،چندگانگي نرخ ارز در روزهاي اخير آن قدر نگراني در مورد صادرات به وجود آورده كه حتي مقامات دولتي كشور هم از اين موضوع گلايه كرده اند.
پس از صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت و درخواست او مبنی بر تک نرخی شدن ارز، این بار رئیس سازمان توسعه تجارت از چندگانگی نرخ ارز انتقاد کرده است. علاوه بر این دو، معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران نیز هشدار داده است که این چندگانگی نرخ ارز مشکلاتی را در آینده صادرات ایران به وجود خواهد آورد.
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در این مورد به ایسنا گفت: ثبات در تک نرخی شدن ارز لازمه افزایش صادرات غیرنفتی است.
کیومرثفتح الله کرمانشاهی ادامه داد: همواره نرخ ارز یکی از مولفه های تعیین کننده در مباحثاقتصادی، تجاری و توسعه صادرات غیرنفتی بوده است. در سال جاری علی رغم این که در کوتاه مدت نرخ ارز به نفع صادرات افزایش یافت، اما چندگانگی نرخ ارز و نوسانات آن همواره موجب نگرانی بخش صادرات کشور است، تا جایی که آینده صادرات غیرنفتی را با مشکلاتی مواجه کرده و موجب نگرانی های روزافزون برای صادرکنندگان شده است.
وی خواسته سازمان توسعه تجارت ایران از سیستم بانکی کشور را ثبات و تک نرخی شدن ارز عنوان کرد که به گفته او، تحقق این خواسته می تواند موجب افزایش صادرات غیرنفتی شود.
کرمانشاهی تصریح کرد: با توجه به این موضوع که عقبه صادرات تولید است، برای روی ریل افتادن صادرات غیرنفتی و افزایش آن باید مشکلات تولید به حداقل ممکن کاهش یابد تا قیمت تمام شده که از دیگر مولفه های مهم صادرات غیرنفتی است، رقابتی شده و صادرکنندگان ما بتوانند بازارهای هدف صادراتی را که به سختی تسخیر کرده اند، حفظ کنند.
وی متذکر شد: فارغ از نیاز بازار داخلی، با تولید صادرات محور باید به نحوی عمل کرد که ضمن ورود به بازارهای جهانی نیاز داخل کشور نیز تامین شود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران تخصیص درصدی از تولید به همه تولیدکنندگان برای صادرات فارغ از نیاز بازار داخل را راهکار مناسبی دانست و افزود: تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی به تولیدکنندگان و واحدهای بزرگ صنعتی ضمن اشتغال در داخل کشور صادرات با ارز افزوده بالاتری را به ارمغان می آورد.
کرمانشاهی یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در بازارهای هدف را کیفیت کالا و توجه به دانش و فناوری بالا در تولید کالا و خدمات صادراتی عنوان کرد و یادآور شد: باید به نیاز بازارهای هدف که روی آوردن به مصرف کالا و خدمات با فناری بالاست، توجه بیشتری شود. بنابراین وظیفه همه دستگاه ها از جمله بخش خصوصی، دولتی و تعاونی است که با هماهنگی بیشتر درصدد تحقق این موضوع باشند.
بررسی سیاست های ارزی
بر صادرات
در همین مورد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز خبر داده که تاثیر سیاست های ارزی بانک مرکزی بررسی و به بانک مرکزی اعلام می شود.
در خبری که شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت ایران منتشر کرده اعلام شده که به زودی آثار سیاست های اخیر بانک مرکزی در مورد نرخ ارز بر روی تولید ملی و صادرات توسط کارشناسان این سازمان بررسی و سپس به بانک مرکزی اعلام می شود.
حمید صافدل در مورد سیاست سازمان توسعه تجارت ایران درباره نرخ ارز نیز گفت: هر روشی که موجب رونق تولید ملی و چابک سازی تجارت شود مورد تایید ما بوده و از آن حمایت خواهیم کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از این روش ها برای محدود کردن واردات کالاهای لوکس را تغییرات تعرفه ای دانست و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو سیاست تغییرات تعرفه ای و تغییر روش اختصاص ارز در مورد کالاهای غیرضرور، روش ورود آن ها را تغییر می دهد. از سوی دیگر فهرست اقلام کالای لوکس تهیه و به دستگاه های مختلف اعلام شده تا با طی مراحل فرآیندهای کارشناسی و اظهارنظر بخش های مختلف اجرا شود. فهرست کالاهای تهیه شده هم اکنون در مجمع عالی واردکنندگان مورد بررسی قرار گرفته تا توافقات لازم در مورد کالاهای لوکس صورت گیرد.
چند روز قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه همایش سراسری بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای چندمین بار بر تک نرخی شدن ارز تاکید کرد.
غضنفری با اشاره به جریان تک نرخی شدن ارز از بانک مرکزی خواست تا با اعمال روش های کنترل ارز سیاست تک نرخی را هرچه سریعتر اعمال کند.
این عضو شورای پول و اعتبار موضوع ارز و کنترل آن را موضوعی تخصصی دانست و افزود: بانک مرکزی در تلاش است سیاست تک نرخی را در بازار ارز اعمال کند اما قیمت گذاری و روش کار تخصصی است که توسط بانک مرکزی باید تعیین شود.
اين سخنان مقامات دولتي نشان مي دهد كه روند حال حاضر نرخ ارز كشور حتي به نفع صادرات كشور نيز نيست. اين موضوع را پيش از اين اسدالله عسگراولادي، پيشكسوت صادرات كشور اين گونه بيان كرده بود: نوسان نرخ دلار باعث مي شود كه پس از بازگشت به حالت عادي صادرات كشور لطمه ببيند. همچنين آن بخش از صادرات كشور كه مواد اوليه خود را از طريق واردات تامين مي كنند نيز دچار مشكلاتي خواهند شد.