نوش‌دارو پس از مرگ سهراب/ دلالان و مافیای ارز سوءاستفاده‌های خود را کردند

گروه اقتصادی- نرخ دلار 4200 شد؛ آن هم به صورت دستوری و پس از افزایش شدید قیمت‌ها که نرخ دلار تا رقم بالای 6 هزار تومان هم در بازار دیده شد. پس از افزایش شدید قیمت‌ها، دولت در جلسه‌ای ویژه‌ای که روز دوشنبه شب تشکیل داد، به صورت دستوری نرخ دلار را میخکوب کرد و در نهایت اعلام شد که از این پس دلار تک‌نرخی خواهد بود و در صورتی که با قیمت دیگری در بازار دیده شود، در زمره قاچاق قرار می‌گیرد.

به گزارش افکارنیوز، اما در حالی دولت این تصمیم را پس از بروز بحران گرفت که طی 5 سال گذشته بارها و بارها فعالان اقتصادی از چند نرخی بودن دلار گلایه می‌کردند و ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی نیز هر سال چندین بار وعده یکسان‌سازی ارز را می‌داد، اما هر بار در مقابل انتقادات عنوان کرد که هنوز شرایط برای یکسان سازی ارز فراهم نیست.

به نظر می‌رسد زمان ارز تک‌نرخی وقتی در نگاه مقامات دولتی و بانک مرکزی بوده که بازار ارز به بحران برسد و چند نرخی بودن قیمت‌ها، شرایط را به جایی برساند که عده‌ای سودهای کلان از دلار بالای 6 هزار تومان ببرند.

بر این اساس، این سوال در این روزها بسیار مطرح می‌شود که چرا دولت این اقدام را قبل ازعید انجام نداده است تا قیمت دلار تا مرز 6 هزار و100 تومان بالا نرود؟ نماینده مردم زابل در مجلس در این خصوص می‌گوید: خود ما هم دلیل این میزان از تاخیر برای اتخاذ تصمیم قاطع جهت تعیین نرخ ارز را نمی دانیم! اکنون همه دلالان و مافیای ارز سوءاستفاده‌های خود را انجام دادند؛ البته که معلوم نیست که این تصمیم پایدار بماند.

حبیب‌الله دهمرده با تاکید بر اینکه نوسانات ارز باعث تاثیرات وحشتناکی در زمینه تولید، اقتصاد مقاومتی، سپرده گذاری، واردات و صادرات می‌شود، عنوان می‌کند: در این باره تنها اکتفا به دشمن خارجی نکنید، چون عنصر اصلی وجود مسوولان ناکارآمد است که باعث وجود این حجم از بی‌اعتمادی شده است.

در این میان، برخی از کارشناسان معتقدند که این تصمیم یک‌دفعه دولت برای کاهش دستوری نرخ ارز، در شرایطی که اقدامات ساختاری از جمله انعقاد پیمان پولی دوجانبه، راه‌اندازی بورس ارز و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در بازار ارز هنوز انجام نشده است، پایدار نخواهد بود.

پیش از این نیز محمود بهمنی، رییس وقت بانک مرکزی در جریان افزایش نرخ ارز پس از تحریم‌ها در سال ۱۳۹۰، چنین تصمیمی در نرخ ۱۲۲۶ اتخاذ کرده بود، اما آن تصمیم نیز پایدار نماند.