دولت بنای خروج از صنعت خودرو را ندارد/ وقتی حرف‌ها با واقعیت همخوانی ندارد

گروه اقتصادی- فربد زاوه در گفت‌وگو با افکارنیوز در پاسخ به این پرسش که مقامات کشور، حتی سازمان استاندارد و رییس‌جمهور می‌گویند ما زورمان به صنعت خودروسازی نمی‌رسد. این یعنی چه؟ اظهار داشت: به نظرم مبحث عجیبی است و با واقعیات فعلی کشور تناسخی ندارد.

وی افزود: مدیریان خودروسازی تقریبا توسط وزارت صنعت انتخاب می‌شوند و اینکه بگوییم این مدیران تحمیلی هستند و یا زور دولت به تغییر آنها نمی‌رسد، به نظر چندان با واقعیات منطبق نیست.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در هیات مدیره این شرکت‌ها حتی مقاماتی که پست دولتی دارند، حضور دارد و بعید است که مقامات ارشد دولت نتوانند یک معاون وزیر یا مدیرکل را جابه‌جا کنند.

زاوه متذکر شد: به نظر نمی‌رسد اگر دولت واقعا بنای خروج از صنعت و بازار خودرو را داشته باشد، با مشکل بزرگی مواجه باشد.

وی ادامه داد: همین مورد اخیر افزایش شدید تعرفه‌ها، نشان می‌دهد دولت تمایلی برای واگذاری فضا و ایجاد شرایط رقابتی ندارد. یا مثلا در ورود رنو به کشور، ایدرو همچنان سهام‌دار است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: حتی در صورت ورود یک شرکت خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری مستقیم هم دولت حاضر نیست ریسک کند و حضور مدیریتی در شرکت ایرانی را رها کند.

زاوه عنوان کرد: در عین حال، باز موضوع رنو نشان می‌دهد که شرکت خارجی حتی در محل کارخانه آزاد نیست.

وی تصریح کرد: نمونه‌های دیگری هم در کشور وجود دارد که بخش‌هایی از دولت در مقابل تقاضای ورود قطعه‌سازان و خودروسازان، حداقل تلاش کرده‌اند که شریک ایرانی را توصیه و حتی تحمیل کنند و وقتی حمایت ویژه‌ای از یک شرکت ایرانی از سوی مدیران دولتی صورت می‌پذیرد، شرکت خارجی طبعا برای دستیابی به امتیازات ویژه، مقاومت و بررسی دقیقی نخواهد کرد.