ارز، بازار مسکن را حبابی کرد/ دولت بازار ملک را رها کرده است؟

به گزارش افکارنیوز، تاکنون دولت هر چه کرده است، به در بسته خورده است؛ به باور کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، دلیل این موضوع، بی‌راهه رفتن اقتصادیون دولت روحانی است؛ به طوری که هنوز راه غلط گذشته را در پیش گرفته‌اند و تصور بر این است که با پول‌پاشی می‌توان مشکلات را حل کرد.

این موضوع هم در خصوص اشتغال‌زایی و هم خانه‌دار کردن مردم دیده می‌شود. پرداخت وام‌های با رقم‌های درست به خانوارها برای خانه‌دار کردن آنها، سیاستی است که از ابتدای دولت روحانی توسط عباسعلی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در پیش گرفته شده است؛ تا جایی که امروز رقم وام خانه اولی‌ها به 160 میلیون تومان رسیده است.

حالا هم پیشنهاد افزایش وام به 200 میلیون تومان شنیده می‌شود که در صورت تصویب، بنا به اذعان مقامات دولتی، قدرت خرید مسکن خانواده‌ها افزایش می‌یابد. اما در شرایطی این تصمیمات از سوی مقامات دولتی گرفته می‌شود که در هفته‌ها و چند ماه اخیر به دنبال افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مسکن مردم، به خصوص اقشار متوسط به پایین به حداقل رسیده است.

رشد قیمتی که در مناطق مختلف تهران دیده می‌شود، این‌گونه بوده که در مناطق پایین تهران حتی تا یک میلیون تومان افزایش قیمت در هر مترمربع دیده می‌شود. این‌گونه در منطقه 19 تهران حداقل برای خرید یک خانه با نرخ هر مترمربع حداقل 3 میلیون و 500 هزار تومان، باید 210 میلیون تومان پرداخته شود؛ این یعنی ارقامی بالاتر از رقمی که هم‌اکنون بابت خرید مسکن وام داده می‌شود.

همین افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید ملک البته باعث شده که در ماه اول امسال، خرید و فروش مسکن به شدت کاهش یابد. این موضوع را نایب رییس اول صنف مشاوران املاک نیز تایید می‌کند. بنا به گفته حسام عقبایی، «در فروردین ماه 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش معاملات در بازار خرید و فروش مسکن بودیم.»

وی توضیح می‌دهد: «در بازار خرید و فروش وضعیت معاملات مسکن به سمت و سویی می‌رود که شاهد رشد نامتعارف قیمت‌ها در نیمه پایانی سال به ویژه زمستان 96 به دلیل نوسانات نرخ ارز بودیم. در بهمن سال گذشته رشد 17درصدی در حوزه قیمت خرید و فروش مسکن اتفاق افتاد.» البته این افزایش قیمت جدای از رشدی است که در سال 97 اتفاق افتاد.

در این خصوص حسن محتشم، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران می‌گوید: «افزایش قیمت ارز ناشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی است و با افزایش قیمت ارز قیمت مسکن نیز تغییر می‌کند و دچار نوسان می‌شود.»

وی عنوان می‌گوید: «افزایش قیمت ارز به طور یقین بر کالاهای داخلی اثر می‌گذارد و در این بین بازار مسکن که متشکل از کالاهای داخلی و خارجی است بی‌تاثیر نخواهد ماند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران می‌افزاید: «افزایش و رشد قیمت مسکن سریع نیست، اما متناسب با این بازار در مقاطع مختلف رشد قیمت خود را نشان می‌دهد.»

وی یادآور می‌شود: «زمانی که اجزای تشکیل دهنده این بازار از جمله آهن‌آلات، مصالح ساختمانی و فولاد افزایش قیمت داشته باشند، بازار مسکن نیز دچار رشد قیمتی خواهد شد.»

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید می‌کند: «مسکن در سبد هزینه خانوارها بیشترین قیمت را دارد، بنابراین برخی از متقاضیان غیرواقعی و سرمایه‌گذاران به سمت این بازار کشیده می‌شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌کند.»

محتشم می‌گوید: «زمانی که تقاضا افزایش یابد، میزان سرمایه‌گذاری در این بازار از سوی دلالان و واسطه‌گران افزایش می‌یابد و همین موضوع دلیل اصلی جهش قیمتی در این بازار می‌شود.»

وی تاکید می‌کند: «باید دولت با همکاری سایر دستگاه‌ها و کنترل قیمت ارز مانع جهش قیمتی در این بازار شود.»