علیرضا ضیغمی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات با شرکتهای چینی برای سرمایه گذاری در طرحهای پالایشگاهی و بنزین سازی ایران، گفت: در حال حاضر شرکتهای چینی در ساخت پالایشگاه نفتی شازند اراک مشارکت دارند که قصد داریم همکاری های نفتی با شرکتهای مختلف چینی در سایر طرحهای پالایشگاهی کشور توسعه دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه دور جدید مذاکرات نفتی با چین به دنبال اعلام آمادگی شرکتهای این کشور برای حضور بیشتر در صنعت پالایش نفت ایران انجام می شود، تصریح کرد: شرکتهای چینی اخیرا پیشنهادهای مختلفی را در بخش تامین فاینانس و مشارکت در اجرای پروژه های مختلف پالایشگاهی ارائه کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات با شرکتهای چینی برای مشارکت در طرحهای بنزین سازی پالایشگاههای موجود و توسعه پالایشگاه نفت اصفهان و آبادان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همچنین با توجه به ساخت ۷ پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در کشور پیشنهادهایی هم برای مشارکت در این طرحهای جدید توسط چینی ها ارائه شده است.

معاون وزیر نفت در بین پالایشگاههای جدید ساخت و اجرای پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز و پارس شیراز از اولویت بیشتری برخوردار است، یادآور شد: در مجموع باید پس از برگزاری مذاکرات در مورد پیشنهادهای مطرح شده تصمیم گیری نهایی انجام داد.

در همین حال حسین نقره کار معاون امور بین الملل وزیر نفت آذر ماه سال گذشته از سرمایه گذاری ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی چینی ها در ساخت پالایشگاههای جدید نفت در ایران خبر داده و گفته بود: در حال حاضر شرکت سایناشور( شرکت بیمه سرمایهگذاری چین) برای سرمایهگذاری در این بخش اعلام آمادگی و ضمانت کرده است.