تصمیمات ارزی دولت بدون بانک مرکزی اتخاذ می‌شود

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کارآسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیم‌گیری می‌کند.
ندری در مورد نرخ 4200 تومانی دلار نیز تصریح کرد: در صورتی نرخ 4200 تومانی دلار می‌توانست اجرایی شود که بانک مرکزی توانایی آن را داشت تا تمام نیازهای ارزی کشور را پاسخ دهد.
وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اعلام نرخ 4200 تومانی دلار با یک نوع سهمیه‌بندی برای نیازهای ارزی همراه بود تا افرادی که براساس میزان نیازشان به ارز احتیاج دارند در قالب سهمیه‌ها کسری این نیاز را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کار آسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیم‌گیری می‌کند.
ندری خاطرنشان کرد: بدنه کارشناسی بانک مرکزی نیز با این برنامه دولت چندان موافق نیست و امیدوار نیستند که این برنامه بتواند نتیجه بخش باشد.
وی ادامه داد: انتقاداتی که به آقای سیف می‌شود وارد است اما اینکه چه کسی می‌تواند سکان‌دار بانک مرکزی باشد هنوز مشخص نیست البته بسیاری از موارد هم در اختیار بانک مرکزی نیست.