به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد هیچ گونه طرح فوری ای برای تزریق نفت به بازارهای جهانی، در واکنش به تنش های اخیر خاور میانه ندارد.
این سازمان که مقر آن در پاریس قرار دارد، امروز در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: «ما آماده واکنش به هر گونه اختلال در بازار نفت باقی می مانیم، اما از آنجایی که هیچگونه اختلالی در روند عرضه در بازار وجود ندارد، در حال حاضر هیچ طرحی برای اجرا در این زمینه در دستور کار نداریم.»
این در حالی است که روز گذشته رویترز مدعی شده بود که آژانس بین المللی انرژی طرحی را در دست تهیه دارد، که بر اساس آن در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، روزانه ۱۴ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی تزریق خواهد کرد.
قیمت های جهانی نفت خام در طی سه هفته گذشته، به دنبال نگرانی ها از تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز افزایش یافته است. بر اساس آمارهای اداره انرژی آمریکا، روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق تنگه استراتژیک هرمز به بازارهای جهانی صادر می شود که معادل ۱۹ درصد از کل مصرف نفت جهان است.
آخرین تزریق اضطراری نفت از محل ذخایر استراتژیک کشورهای وارد کننده نفت توسط آژانس بین المللی انرژی در ماه ژوئن سال گذشته و به دنبال اختلال در صادرات نفت لیبی انجام گرفت که طی آن حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی شد. پیشتر در ۱۹۹۱، در زمان تهاجم نظامی عراق به کویت و همچنین پس از وقوع طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ که باعثآسیب دیدن تاسیسات پالایش نفت در خلیج مکزیک شد، مشابه چنین اقدامی صورت گرفته بود.
آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد، موجودی نفت خام و محصولات پالایشگاهی کشورهای توسعه یافته در چهار ماهه منتهی به ماه اکتبر به کمتر از متوسط پنج ساله خود رسیده است. بر اساس گزارش ۱۳ دسامبر آژانس، میزان ذخایر نفتی این کشورها با ۳۶.۳ میلیون بشکه کاهش به ۲.۶۳ میلیارد بشکه کاهش یافته است.