مجتبی شیخ بهایی در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه ریزی برای رونمایی از نخستین کنتور هوشمند گاز خانگی ساخت داخل تا بهمن ماه امسال، گفت: در حال حاضر ۶ کارخانه داخلی برای تولید انبوه کنتورهای هوشمند گاز اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر عامل شرکت توزیع گاز ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی بومی سازی کامل طراحی و ساخت کنتورهای هوشمند گاز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: هم اکنون نصب و راه اندازی حدود یکهزار کنتور هوشمند گاز در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور آغاز شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه هدف از راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز شناسایی نقاط ضعف و قوت این تجهیزات گازی است، درباره قیمت تمام شده کنتورهای هوشمند گاز، توضیح داد: هم اکنون برآورد دقیقی در خصوص قیمت تمام شده کنتورهای هوشمند ساخت داخل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود هزینه هر دستگاه کنتور هوشمند گاز حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد، اظهار داشت: در صورت راه اندازی خط تولید انبوه هزینه ساخت این نسل جدید کنتورهای گاز کاهش یابد.

نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند گاز یکی از برنامه‌های دولت برای کاهش خطای انسانی در محاسبه صورت‌حساب گاز مشترکان و به حداقل رساندن آمارهای دستکاری کنتورهای فعلی گاز است.

تسهیل در روند اندازه‌گیری مصرف گاز، کنترل تقاضا، ارتقای دقت اندازه‌گیری گاز مصرفی، عدم مراجعه ماموران به درب منازل برای قرائت کنتور، دریافت اطلاعات کنتور از راه دور، کنترل میزان انتقال گاز و قطع شبکه در زمان زلزله از مهمترین مزیت‌های نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند گاز به شمار می‌روند.

در حال حاضر نصب و راه‌اندازی نزدیک به ۱۰ هزار کنتور هوشمند گاز برای مشترکان خانگی آغاز شده است که با تکمیل مراحل آزمایشی و ارزیابی، به زودی با جمع‌آوری کنتورهای فعلی کنتورهای هوشمند جایگزین آنها خواهد شد.

تعیین قیمت فروش کنتورهای هوشمند تنها پاشنه آشیل این فن‌آوری جدید گازی است؛ به طوری که تاکنون مصوبه ای برای تعیین قیمت کنتورهای هوشمند گاز تعیین نشده؛ اما برآوردها نشان می‌دهد هزینه نسل جدید کنتورها ۴ تا ۵ برابر هزینه نصب کنتورهای معمولی گاز است.

بر اساس اعلام کارشناسان کنتورهای نصب شده فعلی گاز در سطح کشور از نوع دیافراگمی بوده که علاوه بر داشتن ضریب خطا، تعمیر آنها نیز تا اندازه ای مشکل ساز است.

کاهش بار مالی قبوض گاز مشترکان تهرانی

شیخ بهایی در ادامه با یادآوری اینکه در آذر ماه سالجاری بار مالی بیش از ۹۲ درصد قبوض گاز مشترکان خانگی در استان تهران به کمتر از ۵۰ هزا تومان کاهش یافته است، تاکید کرد: در سالجاری مردم در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی قابل توجه ای داشته اند.

مدیر عامل شرکت توزیع گاز ایران در خصوص طرح قسط بندی قبوض گاز مشترکان خانگی، تبیین کرد: هم اکنون برخی از اختیارات برای قسط بندی قبوض گاز مشترکان خانگی به تمامی ادارات و شرکتهای گاز استانی ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه قسط بندی قبوض گاز فقط برای مشترکانی که دارای مشکلات مالی بوده اجرایی می شود، خاطر نشان کرد: در صورتی که بار مالی برخی از قبوض گاز بالا باشد با صلاحدید ادارات گاز امکان پرداخت قسطی این مبالغ وجود دارد.

براساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی(از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم(سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.