به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ موسسه مورگان استنلی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد نیروهای عرضه و تقاضا در بازار نفت به شدت با نوسان روبرو است و بحران مالی منطقه یورو و نگرانیهای مربوط به تحریم نفت ایران و کاهش صادرات نفت خاور میانه تاثیر زیادی بر تحولات بازار جهانی انرژی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش ادامه نگرانیهای بین المللی نسبت به شرایط بحرانی منطقه یورو تاثیر منفی زیادی بر قیمت نفت داشته است. رهبران آلمان و فرانسه قرار است امروز در شهر برلین در خصوص راهکارهای حل بحران مالی منطقه یورو دیدار و گفتگو کنند. بر این اساس موسسه مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمت جهانی نفت طی ماههای آینده کاهش خواهد یافت.
مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد در صورت مسدود شدن تنگه هرمز از سوی ایران نیروهای آمریکایی این تنگه را باز خواهند کرد. کارشناسان اقتصادی و انرژی بر این باورند که نگرانیهای مربوط به شرایط خاور میانه و ایران و اوضاع اقتصادی و مالی منطقه یورو تاثیر زیادی بر تحولات بازار نفت خواهد داشت.
در بازار لندن قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با ۳۲ سنت کاهش به بیش از ۱۱۲.۷۴ دلار رسیده است. در عین حال قیمت نفت سبک آمریکا با ۱۷ سنت افزایش به ۱۰۱.۷۳ دلار رسیده است.
کاهش سفارشات صنعتی در آلمان طی ماه نوامبر به پایین ترین حد در سه سال اخیر نیز موجب تشدید نگرانیهای بین المللی شده است. حسین آلیدینا کارشناس ارشد موسسه مورگان استنلی تاکید کرد تنشهای سیاسی در خاور میانه می تواند موجب افزایش قیمت نفت شود ولی از سوی دیگر بحران مالی منطقه یورو موجب کاهش شدید تقاضا خواهد شد. وی تصریح کرد پیش بینی می کنم میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۱۰۰ دلار خواهد رسید.
به تاخیر افتادن پروژه خط لوله انتقال نفت امارات نیز تاثیر منفی زیادی بر تحولات بازار نفت داشته است. پروژه ۳.۳ میلیارد دلاری خط لوله نفت امارات به علت مشکلات فنی با تاخیر روبرو شده است. دو منبع آگاه اعلام کردند ادامه اجرای این خط لوله به علت مشکلات فنی متوقف شده است.
بر اساس این گزارش ابوظبی قصد داشت از ژانویه ۲۰۱۱ میلادی صادرات نفت خود را از طریق این خط لوله آغاز کند تا مجبور نباشد برای صادرات نفت خود از تنگه هرمز عبور کند. بر این اساس ظرفیت این خط لوله در صورت تکمیل به ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. روزانه بیش از یک پنجم نفت مورد نیاز بازارهای جهانی از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود.
رابین میلز کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد خط لوله نفت امارات می تواند مقادیر قابل توجهی از نفت تولیدی این کشور را صادر کند. مشکلات ساختاری و فنی تا کنون مانع از تکمیل این پروژه راهبردی شده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد روزانه به طور متوسط چهارده نفتکش بزرگ از طریق تنگه هرمز عبور می کنند . بخش زیادی از نفت عربستان عراق کویت امارات قطر و ایران از طریق این تنگه صادر می شود .