به گزارش مهر، در طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی بیش از ۱۵ هزار تن سازه دریایی طراحی، ساخت و در خلیج فارس نصب خواهد شد.
بر این اساس در این ۲ فاز مشترک گازی در مجموع طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی چهار پایه سکو(جکت)، سه پایه سکو، چهار پل و دو عرشه سنگین که هر یک به وزن تقریبی دوهزار و ۶۰۰ تن ساخته می شود.

در حال حاضر با گذشت حدود ۱۹ ماه از امضای قرارداد توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، عملیات ساخت نخستین چهار پایه سکو در بخش فراساحلی این پروژه به پایان رسیده است و سازه فراساحلی فردا سه شنبه ۲۰ دی ماه پس از بارگیری در یارد سکوسازی خرمشهر برای نصب وارد آبهای خلیج فارس می شود.

پیش بینی می شود مطابق با برنامه زمان بندی پس از بارگیری پایه سکوی اول به فاصله ۱.۵ تا ۲ ماه بعد دومین پایه سکو برای نصب در خلیج فارس بارگیری شود، ضمن آنکه همزمان با ساخت سازه‎های دریایی این دو فاز مشترک گازی تا خرداد ماه آینده لوله گذاری فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در خلیج فارس آغاز می شود.

هدف از طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و بازیافت سالانه یک میلیون تن گاز اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گازمایع است.

در تاسیسات فراساحلی این پروژه مشترک گازی ساخت و نصب ۲ سکوی سرچاهی مجهز به تسهیلات جداسازی آب، سرویسهای جانبی، پل ارتباطی و سکوی مشعل حفر ۲۲ حلقه چاه تولیدی، نصب ۲ رشته لوله دریایی ۳۲ اینچ و دو رشته لوله ۴.۵ اینچی انتقال گلایکول به طول تقریبی ۲۱۲ کیلومتر پیش بینی شده است.