رکورد سرعت اینترنت همراه در کشور شکست

در مراسم افتتاح و رونمایی از پروژه های جدید همراه اول که علاوه بر محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید فرهنگ مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره همراه اول، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران و جمعی از مدیران و مسؤولان صنعت ارتباطات کشور حضور داشتند، پروژه های بزرگ همراه اول با سرمایه گذاری ۲۳۲۵ میلیارد تومان، توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.

در این مراسم «سامانه جامع خدمات مشتریان» به عنوان بزرگترین طرح در صنعت فناوری اطلاعات کشور، «مرکز کنترل و مدیریت همراه اول برای پایش کیفی شبکه به عنوان پیشرفته ترین مرکز مدیریت شبکه کشور و بزرگترین مرکز مانیتورینگ و مدیریت کیفیت سرویس در خاورمیانه به لحاظ تعداد مشترک (Service Quality Management)»، «مرکز بومی عملیات امنیت (MCI-SOC)»، «مرکز بومی مدیریت و پاسخگویی به رخداد (MCI-CERT)» و همچنین «مرکز داده شهید بابایی»، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

همچنین سرویس های «همراه یار»، «پارس رایت»‌ برای جلوگیری از نشت اطلاعات سازمانی، «هوشمندسازی شبکه انرژی»، «خدمات دولت همراه»، «پلتفرم خدمات رسانی دیجیتال به کسب و کارها»، «زیست بوم بومی سازی شده امن گوشی های هوشمند»، توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.

 

همراه اول، پرچمدار ارتباطات کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه ما امروز شاهد اتفاقات خوبی در همراه اول هستیم و این موضوع نوید یک حرکت جدید را به جامعه ارتباطاتی کشور می دهد، گفت:‌ همراه اول پرچمدار ارتباطات کشور ما است؛ اپراتوری که در خاورمیانه و تعاملات بین المللی رتبه اول را دارد. پرچمداری که به لحاظ کیفیت، امنیت، تعامل با مشترکین و ارائه سرویس مشخصات و شئون حمل پرچم را دارد. توسعه کمی سنگینی در مجموعه همراه اول در سالیان اخیر آغاز شده که این توسعه ها در دنیا رکورددار شده است.

جهرمی با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته توسعه بسیار سریعی در همراه اول صورت گرفته است، گفت:‌ با این توسعه همه شهرهای کشور تحت پوشش خدمات نسل ۳ و ۴ قرار گرفتند؛ این اقدامات، بسیار ارزشمند و نتیجه کار پرتلاشی بود که جا دارد از همه دست اندرکاران و مدیران سابق همراه اول که تلاش زیادی برای ارتقای همراه اول کردند تشکر کنیم. از رویکردی که تیم جدید پیش رو گرفتند و جوان گرایی شده در واقع و تیم خوب و چابکی هم هستند چه در مجموعه هیأت مدیره و چه مدیرعامل محترم که همگی خوب مفاهیم حوزه ICT‌ را می شناسند و اعتقاد به توسعه، حمایت از تولید داخلی، ارائه سرویس با کیفیت و ارزان دارند، تقدیر و تشکر می کنم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامی که برای راه اندازی مرکز عملیات شبکه و پایش شاخص های شبکه همراه اول انجام شد، گفت:‌ آنچه امروز در مجموعه همراه اول به بهره برداری رسید، به لحاظ کیفی موقعیت این اپراتور را نشان می دهد. همراه اول هرچند به لحاظ کمیت، رشد بسیار قابل توجهی داشته است، اما طبیعتاً به لحاظ پارامترهای کیفی شبکه نیز باید تلاش بسیار زیادی انجام دهد. همان میزان که برای توسعه کمی حرکت و تلاش شد، امروز برای توسعه کیفی لازم است.

جهرمی در خصوص پروژه ارتقای شبکه ‌همراه اول گفت: ‌این اقدام که در راستای به روزرسانی و جایگزینی سیستم مشترکین انجام شد، زیرساخت بزرگی در کشور ایجاد کرد که فعالیت همه شرکت های ایرانی را برای توسعه پلتفرم و نرم افزار و خدمات بومی آماده می کند. این اقدام بسیار مهم است که می تواند خدمات بسیار ارزشمندی را به مشترکین ارائه دهد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما همواره مورد هجمه های سایبری قرار داریم. حملاتی صورت می گیرد، سرقت اطلاعاتی انجام می شود که اختلالاتی در فرآیندهای خدمات دهی به مشترکین ایجاد می کند. ما وظیفه داریم امنیت ایجاد کنیم. امروز با استفاده از توانمندی داخلی، ظرفیت و این امکان در مجموعه همراه اول به وجود آمده که در مدت کوتاهی پس از تصویب سند هماهنگی اقدام مشترک در حوزه امنیت در شورای عالی فضای مجازی، مرکز عملیات امنیت همراه اول با استفاده از توانمندی بومی راه اندازی و وارد حوزه خدمت می شود که بسیار با ارزش است و امیدواریم با توجه به اینکه زندگی مردم ما در حال قرار گرفتن در عرصه فضای مجازی است، این امکانات و خدمات امنیتی بتواند فعالیت های اقتصادی کشور را تضمین کند و باعث ارتقای کیفیت سرویس های فضای مجازی که در خدمت اقتصاد کشور هستند، شود.

 

ثبت رکورد سرعت اینترنت همراه در کشور

جهرمی با بیان اینکه مأموریت جدی بر عهده همراه اول می گذارم که سرآغاز تحول بزرگ است، گفت: همره اول همه عظم خود را جزم کند تا در راستای ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه کشور که بحث هوشمندسازی مدارس کشور را برعهده وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش گذاشته است، ظرف یک سال همه ۱۰۸ هزار مدرسه کشور را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند تا در سال آینده یکی از برنامه ها اعلام اتصال این مدارس به شبکه ملی اطلاعات باشد.

در این مراسم برای اولین بار در کشور در بستر فناوری MIMO))، رکورد سرعت اینترنت همراه شکسته شد. در حضور وزیر ارتباطات سرعت یک گیگابیت بر ثانیه در شبکه همراه اول به ثبت رسید که بیشترین سرعت ارائه شده در نسل ۴.۵ تلفن همراه کشور است.

 

همراه اول؛ حامی تولید داخلی

در ادامه مراسم حمید فرهنگ  مدیرعامل همراه اول با ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت های اپراتور اول، ضمن بیان اینکه سال ۱۳۹۷ سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است، اظهار داشت: همراه اول در راستای حمایت از تولید داخل بیش از ۷۵ درصد از مصارف هزینه ای خود را از منابع داخلی تأمین می کند. همچنین کسب رتبه اول در استفاده حداکثری از منابع و مهارت های ایرانی در ارزیابی عملکرد اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دو دوره پیاپی،  نشان از اهمیت همراه اول به این موضوع دارد.

وی افزود: در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، امسال نیز همراه اول همچون چهار دوره گذشته موفق به کسب بالاترین سطح امتیاز در بین اپراتورهای تلفن همراه شد.

 

منافع حاصل از پروژه CRM-CBS برای مشترکین

فرهنگ با عنوان اینکه پروژه CRM-CBS که اول اردیبهشت ماه امسال با حضور ۷۰۰ نفر از همکاران داخلی و خارجی کلید خورد، بزرگترین طرح در صنعت فناوری اطلاعات کشور از منظرهای محدوده، ارزش پروژه و سازمان است، گفت: منافع حاصل از اجرای این پروژه توانمندسازی کسب و کار همراه اول، قابلیت دستیابی به عملیات یکپارچه، استانداردسازی و creative rich offerings است. با اجرای این پروژه مشترکین دائمی و اعتباری همزمان و به صورت یکپارچه سرویس و خدمات دریافت می کنند و در هزینه ها بهینه سازی می شود.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه یکی از کارکردهای بسیار مهم این پروژه حفظ امنیت اطلاعات مشترکین است، گفت: با راه اندازی این پروژه و یکپارچه سازی، کنترل مکانیزه و نظارتی که بر دفاتر و مراکز خدمات رسانی داریم، برخی از مشکلاتی که پیش از این در شبکه مشاهده می شد، از بین می رود. همچنین امکان ارائه سرویس های بهتر به مشترکین فراهم شده است. از مشترکینی که در مدت اجرای این پروژه اختلالی در سرویس های ارائه شده داشتند، عذرخواهی می کنیم. مشترکین خروجی این پروژه را یک ماه دیگر با سرویس هایی که همراه اول ارائه خواهد داد، مشاهده می کنند.

فرهنگ با اشاره به اینکه استانداردی که همراه اول در پروژه CRM راه اندازی کرد به کسب و کارهای نوپا کمک می کند، گفت: همراه اول در آینده فقط سرویس دیتا، پیام کوتاه و مکالمه ارائه نمی دهد؛ تحول دیجیتالی را در کشور پیاده سازی می کند. بسیاری از سرویس های پایه مبتنی بر شارژینگ و CRM‌ را می تواند از طریق این سرویس به بنگاه ها ارائه دهد.

وی ادامه داد: نگاه همراه اول این است که یکی از رهبران منطقه در ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال با ارائه سرویس های دیجیتال و تمرکز بر آن باشد و در کنار توسعه شبکه، در این بخش هم سرمایه گذاری انجام می شود. همراه اول قصد دارد همزمان با تحولات دیجیتال، علاوه بر به روزرسانی سازمان و فعالیت درکسب و کار اصلی خود، در حوزه های دیگر نیز فعالیت کند.