ساماندهی واردات مقدّم بر حذف دلار

عزتالله یوسفیان ملا در گفتوگو با فارس در مورد انجام مبادلات دو جانبه با کشورهای مختلف بدون دلار اظهار داشت: اگر واردات کشور به صورت منظم و با برنامه باشد این کار امکان پذیر است.
وی ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری به کشور تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما نابسامانی در واردات وجود دارد که در این زمینه هم قانون ضعف دارد و هم مسئولان اغماض می‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس گفت: کشورهایی مانند چین که مبادلات دوجانبه را بدون دلار انجام می‌دهند، وارداتشان با برنامه است نه اینکه انواع کالاهای با کیفیت و بی‌کیفیت را روانه بازار شان کنند.
یوسفیان خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که بسیاری از کشورها ارز غیر دلار را نمی‌پذیرند حتی گاهی پول خودشان را هم در قبال تجارت قبول نمی‌کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: تا زمانی که تجارت خارجی کشور ساماندهی نشود نمی‌توان به سرعت چنین تصمیماتی گرفت.
وی تصریح کرد: باید جلوی ورود کالاهای بی‌ارزش به کشور گرفته شود تا بازار ارز قابل کنترل شود آن وقت می‌توانیم استفاده از دلار را در مبادلات به حداقل برسانیم و با کشورهای دیگر معامله پایاپای داشته باشیم.
یوسفیان گفت: حذف دلار از مبادلات تجاری با آماده کردن زیرساخت‌ها، شدنی است.
وی افزود: ما می‌توانیم در مبادله با کشورهای مختلف حتی پول را هم حذف کنیم و به صورت تهاتری مبادله کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای انجام این کار اصل ۵۳ قانون اساسی یک مشکلی دارد که می‌توان آن را رفع کرد.
یوسفیان اضافه کرد: طبق این اصل تمامی در آمدهای دولت باید به خزانه واریز شود و تنها در قالب بودجه خارج می‌شود.
وی گفت: این طور نیست که نتوانیم در مقابل دلار کاری کرد باید همه گزینه‌ها در این زمینه بررسی شود.
یوسفیان اظهار داشت: بخش کوچکی از وضعیت فعلی قیمت ارز به دلیل تحریم است و بخش اعظم آن حاصل سیاست‌های داخلی است.
وی افزود: عدم افزایش نرخ سود سپرده‌ها موجب وضعیت فعلی بازار ارز شده است.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: ما در مورد مسائل اقتصادی باید پیش بینی داشته باشیم نه اینکه به صورت روزانه برای حل مشکل بازار برنامه بدهیم.
یوسفیان گفت: در حالی‌که ده‌ها تن طلا در بانک مرکزی وجود دارد قیمت سکه در مدت طی چند ماه دو برابر می‌شود؛ این با هیچ اقتصادی همخوانی ندارد.
وی اضافه کرد: در کشورهایی که چنین ذخایری ندارند چنین اتفاقی نمیافتد زیرا مشکل ما مشکل مدیریتی است.