به گزارش مهر، رستم قاسمی در جمع سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در تشریح مهمترین سیاستهای وزارت نفت برای حمایت از پیمانکاران و سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، گفت: در حال حاضر شورای سیاست گذاری ساخت داخل در وزارت نفت به منظور حمایت بیشتر از صنعتگران داخلی صنایع نفت و گاز تشکیل شده است.
وزیر نفت با اعلام اینکه ‌این شورا تمام نیازمندی‌های صنعت نفت ایران را احصاء کرده و نقشه راه " داخلی سازی " در بخش انرژی را تهیه و در حال تدوین دارد، از صدور یک مصوبه جدید به منظور حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت خبر داد.

به گفته این عضو کابینه دولت دهم در قالب بودجه سال آینده، صندوقی تعبیه شده است که تا ۷۰ درصد مبلغ کل هر پروژه به صورت پیش پرداخت و به عبارت دیگر، وام بدون بهره در ابتدای کار به پیمانکاران داخلی پرداخت شود.

این مقام مسئول هدف از صدور این مصوبه را کمک و حمایت از پیمانکاران صنایع بالادستی صنایع نفت و گاز عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود نمایندگان مجلس با این لایحه دولت موافقت کنند تا سرعت کارها افزایش یابد.

تعیین تکلیف توسعه میادین مشترک نفت تا ۴ سال آینده

وی در ادامه با بیان اینکه تا چهار سال آینده توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز ایران تعیین تکلیف می شود، تاکید کرد: بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار داشته باشند.

قاسمی با یادآوری اینکه شرایط فعلی به بهترین فرصت برای سازندگان داخلی برای دستیابی به دانش بومی و افزایش توانمندی‌ها تبدیل شده است، بیان کرد: امروز شرایط انرژی کشور با وجود محدودیتهای نظام سلطه علیه ایران به ویژه در صنعت نفت کشورمان، در وضع خوبی قرار دارد.

وزیر نفت عبور از تنگناها و پیروزی در قبال محدودیت‌ها و تحریم‌ها غربی ها را حاصل نتایج کاری متخصصان و سازندگان داخلی بر شمرد و یادآور شد: باید به سرعت، هر گونه وابستگی به شرکت‌های غرب را در بخش انرژی کاهش داد و خودکفایی در صنعت نفت را جشن بگیریم.

این عضو کابینه دولت دهم کیفیت، سرعت و اقتصادی کارکردن را سه شاخص اصلی فعالیت های سازندگان داخلی صنعت نفت بر شمرد و افزود: اینکه به کالایی در خارج نیاز داشته باشیم و در عین حال، توانایی ساخت در داخل را داشته باشیم، ارجح این است که کالای ساخت داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

این مقام مسئول همچنین تزریق نگاه جدید به مدیریت پروژه ها به ویژه در صنایع بالا دستی را خواستار شد و گفت: ‌ افزایش کیفیت و کاهش زمان ساخت در صنایع بالادستی، اولویت اصلی وزارت نفت در سپردن کار به پیمانکاران است.

۳ عامل تاخیر در اجرای طرحهای نفت

قاسمی همچنین با تاکید بر تجمیع شرکت‌های کوچک در یک مجموعه بزرگ برای سپردن پروژه های نفتی به این شرکتها، اظهار داشت: سازنده ای اگر بتواند نمونه سازی‎‌های آزمایشی را هم در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در دستور کار قرار دهد، وزارت نفت از این سازنده حمایت مادی و معنوی را انجام می دهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مهندسی پایه در صنعت نفت را باید ایرانی کنیم تصریح کرد: مهندسان ایرانی از شرایط تحریم، فرصت هایی درست می کنند که نتیجه آن، ساخت کالای با کیفیت، ارزان و بومی خواهد بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نباید زمان را خیلی طولانی کنیم، تبیین کرد: امروز زمان اجرای پروژه های کشور خیلی طولانی است به طوریکه در بخش صنعت پروژه‌ای داریم که بیش از ۱۵ سال است که هنوز اجرایی نشده و بیش از ۱۰ سال است که برای استخراج یک میدان ۳۰ هزار بشکه ای کار می شود که این منطقی نیست.

قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: زمان معقول اجرای پروژه ها باید حداکثر سه تا چهار سال باشد، بخشی از این تاخیرها برای ساخت کالا، بخشی به خاطر واردات کالا و بخشی به خاطر مدیریت دولتی است.