رشد نقدینگی پایین است و نگرانی نداریم!

حمید زمان زاده افزود: در انتهای سال 1396 رشد نقدینگی حدود 22.1 درصد بود که این رشد در قیاس جهانی بالاست اما در مقایسه با تجربه تاریخی کشورمان ، نرخ ر شد پائینی است .

وی با اشاره به اینکه نقدینگی همواره و در همه دولت ها در حال افزایش بوده است، گفت: با سیاست هایی که بانک مرکزی و دولت در سال های اخیر داشتند عملاً رشد نقدینگی مهار شد و نگرانی از بابت حجم نقدینگی نداریم.

زمان زاده با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید با شعار و سفارش انجام نمی شود، افزود: تا زمانی که تولید کننده نخواهد سرمایه گذاری کند نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی شود.

وی، ریسک سرمایه گذاری و بازدهی را از مؤلفه های اصلی سرمایه گذاری بیان و اضافه کرد: ریسک های اقتصادی ما در سال های اخیر افت کرد و رتبه های اعتباری ما در سطح بین المللی افزایش یافت اما این ریسک ها با توجه به خروج آمریکا از برجام و فشارهای خارجی افزایش یافته است.

مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: باید سیاست هایی اعمال کنیم تا از بروز ریسک ها و شوک ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: باید فضای کسب و کار به گونه ای باشد که فشارها بر تولید کاهش و اطمینان تولیدکننده ها برای بازدهی بلند مدت افزایش یابد.

زمان زاده با بیان اینکه باید بازار ارز به درستی مدیریت شود، اضافه کرد: نرخ کنونی ارز و سکه حباب زیادی دارد و سرمایه گذاری در آن درست نیست و مردم عادی اگر وارد این بازار شوند ضرر می کنند.