ادعایی درباره شرط ایران برای موافقت با افزایش سهمیه‌های اوپک

خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان - روز پنجشنبه اظهار کرد که اوپک درباره تحریم‌ها در نشست روز جمعه که برای تصمیم گیری درباره آینده توافق کاهش تولید میان این گروه و ۱۰ تولیدکننده خارج از آن شامل روسیه برگزار خواهد کرد، گفت‌وگو نمی‌کند.

فالح حاضر نشد درباره درخواست ایران برای محکومیت رسمی تحریم‌های آمریکا در نشست اوپک اظهارنظر کند.

جو مک‌مانیگل - تحلیلگر شرکت Hedgeye - که برای نظاره نشست اوپک در وین حضور پیدا کرده است، اظهار کرد: تردید دارم که این گروه درباره تحریم‌ها موضع گیری کند؛ چرا که آمریکا متحد کلیدی عربستان سعودی است.

وی گفت: تصور می‌کنم که سعودی‌ها به شدت با این اقدام مخالفت خواهند کرد. درخواست ایران برای افزودن موضوع تحریم‌ها به برنامه نشست اوپک پیش از این رد شده است.

عربستان سعودی و روسیه ائتلافی را برای تسهیل محدودیت‌های تولید به منظور پر کردن شکاف عرضه که ناشی از سقوط شدید تولید نفت ونزوئلا و همچنین احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا است، هدایت می‌کنند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - سه‌شنبه هفته‌ جاری اظهار کرده بود این تحریم‌ها به همراه تحریم‌هایی که علیه ونزوئلا وضع شده‌اند، عامل افزایش اخیر قیمت‌های نفت هستند و از اوپک خواسته بود تسلیم لابی دونالد ترامپ - رییس جمهوری آمریکا - برای عرضه بیشتر نفت و پایین بردن قیمت‌ها نشود.

وی گفت‌: ترامپ با وضع تحریم‌ها علیه دو عضو موسس اوپک برای بازار نفت مشکل ایجاد کرده است و اکنون از اوپک درخواست افزایش تولید می‌کند. این منصفانه نیست. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.

ونزوئلا نیز علیه تحریم‌های آمریکا که فعالیت شرکت نفتی دولتی PDVSA را فلج کرده است و باعث شده قادر به فاینانس فعالیت‌هایش نباشد، محکوم کرد.

مانوئل کِوِدو - وزیر نفت ونزوئلا - روز پنجشنبه اظهار کرد که تحریم‌ها شرکت نفتی PDVSA را عملا فلج کرده است و وی از اوپک برای محکومیت این اقدامات درخواست کرده است.