پایانی بر ورود هواپیما‌های نو به ایران؟

این هواپیماساز اروپایی که دیرتر از دو شرکت بویینگ و ایرباس قرارداد خود با ایران را نهایی کرده بود در طول ماه‌های گذشته بیشترین تحویل هواپیما را به ایران داشت و پس از اعلام خروج رسمی امریکا از برجام همچنان اصلی‌ترین امید ایران برای تحویل هواپیما‌های جدید به شمار می‌رفت.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر چند روز پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که این شرکت تعدادی هواپیمای جدید تحویل می‌گیرد و در این بین هواپیما‌های ATR بخشی از این برنامه ریزی خواهند بود.

با این وجود و حتی در شرایطی که اعلام شده بود دو هواپیمای ATR نیز برای تحویل به ایران آماده شده حالا مدیرعامل این شرکت می‌گوید که برای تداوم تحویل هواپیما‌های جدید به ایران ابهام‌های مهمی پیش رو دارد.

کریستن شرر در گفت و گویی با یک رسانه فرانسوی اعلام کرده که ترس قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا که می‌تواند ایرباس را نیز با خود درگیر کند باعث شده این شرکت نسبت به تحویل هواپیما‌های جدید به ایران فعلا جانب احتیاط را پیش گیرد.

این مقام اروپایی این را نیز گفته که دو فروند از هواپیما‌های ایران آماده بوده و دیگر هواپیما‌ها نیز هریک در مراحلی از تولید به سر می‌برند و در صورتی که تحریم‌های جدید وضع نمی‌شد، ایران و ATR آماده بودند قرارداد ۲۰ فروندی خود را در سال ۲۰۱۸ طبق برنامه ریزی صورت گرفته اجرایی کنند.

در کنار قرارداد فروش هواپیما، این شرکت اروپایی برای آموزش و خدمات پس از فروش نیز به ایران تعهداتی داده که به نظر می‌رسد فعلا اجرای آن‌ها ممکن نخواهد بود. مدیرعامل ATR این را نیز گفته که قرارداد با ایران ایر بنا بوده نقطه شروع روابط با ایران باشد و در صورت مانع نشدن تحریم‌ها امکان آن وجود داشت که قرارداد‌های جدیدی نیز میان طرفین اجرایی شود.

بر اساس گفته‌های شرر هرچند صحبت دولت فرانسه برای حمایت از شرکت‌هایی که با ایران در قالب برجام کار می‌کنند می‌تواند مهم باشد، اما در این زمینه باید مذاکراتی صورت گیرد و چگونگی مواجه با تحریم‌های امریکا مشخص شود. مدت سه ماهه در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران برای صنعت هواپیمایی بسیار کوتاه است و نمی‌توان انتظار داشت که فروش هواپیما در این مدت کوتاه میسر شود.

به گزارش ایسنا، پس از اجرایی شدن برجام ایران ایر به عنوان شرکت حامل پرچم ایران قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید را نهایی کرد که در طول این مدت ۱۱ هواپیما رسما به کشور تحویل شد.

سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR هواپیما‌هایی بودند که در طول این مدت تحویل ایران شد و پس از اجرایی شدن دستور ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، رسما تحویل هواپیما‌های باقی مانده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

بویینگ که بنا بود نخستین هواپیمای خود را اردیبهشت امسال به ایران تحویل دهد، با توجه به اقدامات ترامپ قراردادش را متوقف کرد و ایرباس نیز در طول این مدت از امکان پذیر نبودن اجرای این قرارداد سخن گفت.