آب تهران جیره بندی می‌شود؟

صادق یونس لو مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران با اشاره به کاهش بارندگی در کشور، اظهار کرد: میزان بارش کشور در سال گذشته حدود ۳۰۳ میلی متر بود که در سال آبی جاری به ۲۳۶ میلی متر رسیده است .این موضوع نشان از کاهش ۲۳ درصدی بارش ها  دارد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران با اشاره به کاهش ذخایر سد‌های تهران اذعان کرد: ذخایر سد‌های تامین کننده آب تهران مانند لتیان، ماملو و لار در مجموع ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

یونس لو با اشاره به هدر رفت آب در تهران بیان کرد: میزان آب بدون درآمد تهران حدود ۲۳ درصد است  که ۱۰ درصد از  آن به عنوان هدر رفت واقعی به دلیل شکستگی و نشت لوله، رخ می دهد و حدود ۹ درصد دیگر تحت عنوان هدر رفت ظاهری به دلیل اشتراک‌های غیر مجاز و هدر رفت قطره‌ای  اتصالات خانگی است (کنتور از محاسبه آن عاجز است).بخش باقی مانده دیگر نیز به استفاده‌های آتش نشانی از ۲۱ هزار شیر آب در سطح تهران مربوط می شود.

وی با اشاره به اثرات مثبت تجهیزات کاهنده مصرف ابراز کرد:یکی از موترترین و کم هزینه‌ترین روش‌های کاهش مصرف آب استفاده از تجهیزات کاهنده آب است به طور مثال استفاده از یک دوش کم مصرف ۶۰ درصد و نصب شیر‌های آب مجهز به چشم الکترونیکی تا ۸۵ درصد میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

یونس لو با بیان اینکه بحران کم آبی در تهران جدی است ،گفت: بارش‌های اخیر در تهران این ذهنیت را ایجاد کرده بود که بحران کم آبی را پشت سر گذاشته ایم، اما آمار‌ها حکایت از کاهش بارش دارد.

وی ادامه داد:بخشی از آب مورد نیاز ،از سد‌ها و سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود بارش‌های اخیر تنها به افزایش ظرفیت سد‌ها کمک کرده است، اما صد‌ها سال زمان نیاز است که آب از لایه زمین به سفر‌های زیرزمینی برسد و آن  را پُر کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب در پی جیره بندی آب در تهران نیست، گفت:در صورت همکاری مردم و استفاده بهینه از منابع آبی در تهران، برنامه‌ای برای جیره بندی آب در نظر گرفته نخواهد شد.