هدف دولت ازتاخیر درارسال بودجه مبهم است

محمدرضا باهنر در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه طبق قانون دولت باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه را به مجلس ارسال کند، اظهارکرد: آییننامه فرآیند رسیدگی به بودجه را به گونهای تعیین کرده که حداقل حدود ۷۵ تا ۸۰ روز برای بررسی لایحه بودجه فرصت در اختیار مجلس باید قرار بگیرد.

وی در واکنش به صحبت‌های میرتاج‌الدینی مبنی بر اینکه مجلس آنقدر قدرت دارد که لایحه بودجه را تا پایان سال به اتمام برساند، گفت: مجلس آنقدر توانایی ندارد که خلاف آیین‌نامه عمل کند و باید بگویم که هر زمان که لایحه بودجه به مجلس ارسال شود تصویب نهایی آن به سال بعد موکول می‌شود و بودجه به صورت چند دوازهم تصویب می‌شود.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که براساس آیین‌نامه ۴۵ روز برای بررسی لایحه به مجلس فرصت داده است، بیان کرد: این زمان بدون احتساب تعطیلات است و محدودیت زمانی برای بررسی لایحه در صحن علنی مجلس نیست زیرا ممکن است مجلس ۲۰ روز در صحن لایحه را بررسی کند و مدت زمان بررسی لایحه بودجه بیشتر به میزان توجه و دقت مجلس بستگی دارد.

باهنر با بیان اینکه امکان دارد بررسی بودجه در کمیسیون‌ها تا پایان سال به اتمام برسد، افزود: اتمام بررسی لایحه در صحن علنی مجلس قبل از پایان سال بعید به نظر می‌رسد و باید بودجه به صورت چند دوازهم تصویب شود که تصویب لایحه به این شکل هزینه‌های زیادی برای کشور دارد و غیر از دو بار در دوران جنگ بودجه به این صورت تصویب نشده است.

وی درخصوص معایب تصویب لایحه به صورت چند دوازدهم، اظهارداشت: دستگاه‌ها با دو ماه وقفه برنامه‌های خود را شروع می‌کنند و موافقت‌نامه‌های لایحه بودجه با تاخیر مبادله می‌شود و واقعا مشخص نیست که چرا دولت لایحه بودجه را با تاخیر ارائه می‌کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: حتی اگر هدف دولت از عدم ارائه لایحه در موعد مقرر، بررسی کارشناسی بیشتر بوده باشد باز هم به هزینههای آن نمیارزید؛ دولت میتوانست یک ماه پیش لایحه را به مجلس ارائه کند.