آمادگی شرکت هندی برای توقف خرید نفت از ایران

یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران اعلام کرده که منابع جایگزین کافی در اختیار دارد تا بتواند حتی در صورت توقف کامل خرید نفت از ایران به دلیل تحریم های آمریکا، نفت مورد نیاز خود را تامین کند.

سانجیو سینگ، رئیس شرکت ایندین اویل هند گفت، در صورت توقف خرید نفت از ایران،عربستان به تنهایی می تواند بخش عمده کاهش خرید ما از ایران را جبران کند. وی افزود، کاهش شکاف قیمت بین نفت برنت و نفت دوبی نیز موجب شده تا گزینه های پیش روی خریداران نفت هند بیشتر شود.

سینگ در ادامه گفت: «ما سبد نفتی بسیار متنوعی برای خرید داریم. چیزی نیست که ما نتوانیم تهیه کنیم، و هیچ نوع نفتی نیست که ما نتوانیم پالایشش کنیم... بنابراین حتی اگر عرضه نفت ایران مختل شود، عرضه نفت به بازار هند همچنان ادامه خواهد یافت.»

ای کی شارما، مدیر امور مالی شرکت ایندین اویل گفت، ای شرکت قصد دارد در سال مالی منتهی به 31 مارس، 7 میلیون تن نفت از ایران خریداری کند، در حالی که این رقم در سال مالی گذشته 4 میلیون تن بوده است. آمارها نشان می دهد که هند در ماه می خریدنفت خود از ایران را نسبت به ماه قبل 35 درصد افزایش داده و به 771 هزار بشکه رسانده است.

شارما افزود: «ما نفت سولفور بالا از ایران می خریم. امروز اگر شما به اختلاف قیمت نفت برنت و نفت دوبی نگاه کنید، می بینید که این اختلاف قیمت ناچیز است... بنابراین گزینه های زیادی وجود دارد و نیازی نیست که ما نفت سولفور بالا را با نفت سولفور بالا جایگزین کنیم.»

سینگ بدون ارائه جزیات بیشتر گفت: «ما (برای وضعیت تحریم نفت ایران) پلان بی، پلان سی و پلان دی داریم. ما کاملا آماده ایم... وضعیت هر روز در حال تغییر است... باید منتظر باشیم و ببینیم که وضعیت در طول زمان چگونه تغییر می کند. ما می توانیم وضعیت را مدیریت کنیم و مدیریت خواهیم کرد.»