سیدمحمد علی خطیبی طباطبایی در گفتگو با مهر درباره احتمال تحریم صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: اجرای سناریوی تحریم صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون شک یک خودکشی اقتصادی کشورهای این منطقه است.
نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه در حال حاضر کشورهای اروپایی یکی از بزرگترین بحران‌های اقتصادی را پشت سر می گذارند، تصریح کرد: با وجود این بحران‌های اقتصادی در منطقه یورو هر گونه اعمال تحریم علیه نفت ایران، کشورهای اروپایی را وارد یک بحران عمیق تر از شرایط موجود خواهد کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از کارشناسان عاقل اروپایی نسبت به تبعات تحریم صادرات نفت ایران به اروپا هشدار داده اند، اظهار داشت: تحریم نفت ایران، اقتصاد اروپا را کننده و آسیب پذیرتر از گذشته خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون تمامی تصمیماتی که علیه صنعت نفت ایران گرفته می شود تحت تاثیر فشارهای سیاسی است، بیان کرد: در شرایط فعلی برخی از کشورها و شرکت‌های نفت اروپایی بر خلاف میل خود و فقط به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به تحریم خرید نفت از ایران می کنند.

خطیبی با تاکید بر اینکه آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اروپا را برای تحریم خرید نفت از ایران تحت فشار قرار می دهند، تاکید کرد: آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی باید از ماجراجویی در بازار جهانی نفت پرهیز کنند.

به گزارش مهر، آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به کشورهای مختلف اروپایی صادر شده است که در این بین ایتالیا، اسپانیا، یونان، آلمان و فرانسه از مهمترین خریداران نفت صادراتی ایران بوده اند.

برخی از کشورهای اروپایی در اقدامی خصمانه اقدام به تدوین پروژه جدیدی تحت عنوان " تحریم نفت ایران در اروپا " زده اند که تاکنون اجرای این طرح با مخالف برخی از کشورهای عضو همچون یونان با شکست همراه بوده است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار بشکه نفت به ایتالیا، ۱۰۰ هزار بشکه به اسپانیا، کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه نفت به یونان و مابقی نفت خام صادراتی ایران به سایر کشورهای اروپایی صادر می شود.

رستم قاسمی وزیر نفت روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص تحریم نفتی ایران با بیان اینکه " ایران فروش نفت به اروپا را تحریم کند یا اروپا خرید نفت از ایران را محدود کند " به طور غیر مستقیم نسبت به احتمال محدودیت‌هایی در فروش نفت به اروپا توسط ایران در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر واکنش نشان داد.

این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه " نبود ایران بازار جهانی نفت را به هم می زند " تصریح کرد: " قطعا صادرات نفت ایران به اروپا تحریم نمی شود. "

وی پیش از این هم با اعلام اینکه "نگران تحریم نفت ایران نیستیم"، تاکید کرده بود: "مشتریان نفت ایران آن قدر زیاد هستند که نفت اضافه برای فروش بیشتر نداریم."