به گزارش ايسنا در حالي در چند روز اخير از افزايشهاي چشمگير در بازار سكه طلا خبر ميرسد كه اين بازار عملا در حالت ركود قرار گرفته و معاملهاي در آن صورت نميگيرد. براساس مباني علم اقتصاد، قيمت واقعي يك كالا بر اساس ميزان تقاضا تعيين ميشود و اگر غير از اين باشد، در عرف اقتصادي افزايش بهاي كالاها و خدمات به بزرگ شدن بادكنكي معروف است؛ چراكه به سرعت رشد كرده و به يكباره ميتركد. حال اين وضعيت گريبانگير بازار سكه ايران شده و در حالي كه عملا خريداري و به تبع آن فروشندهاي وجود ندارد، قيمتها با شيب تندي در حال افزايش اعلام ميشوند.

البته قیمت طلا در بازار بر اساس یک فرمول ساده که برگرفته از قیمت جهانی آن است تعیین می‌شود که با اضافه شدن بهای ساخت و مباحثی چون مالیات در بازار عرضه می‌شود. اما طلا در ایران به دلیل هجوم‌های گاه و بی‌گاه پیش‌بینی نشده مردم دچار نوسان زیادی می‌شود و مثلا در یک روز جهشی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی برمی‌دارد؛ مانند آنچه این روزها بازار سکه با آن روبه‌روست. درنهایت هم این قیمت کاذب کار را به جایی می‌کشاند که قیمت سکه ده‌ها هزار تومان بیشتر از ارزش ریالی وزنی طلای آن می‌شود.

به هر حال بسیاری از مردم که نیاز فوری به خرید طلا و ارز برای مراسم و سفر دارند این روزها در مراجعه به صرافی‌ها و طلافروشی‌ها با این عبارت که " نه می‌خریم و نه می‌فروشیم " روبه‌رو می‌شوند که خود نشان‌دهنده این است که قیمت‌های کنونی در بازار کاذب بوده و از ارزش واقعی به دورند.

امروز در حالي بهاي سكه نسبت به روز گذشته ۵۰ هزار تومان افزايش داشت كه قيمت جهاني آن از افزايش چنداني برخوردار نبود. با اين حال بايد پرسيد كه اين آسمانخراشهاي قيمتي كه سقفي هم ندارند، در سكون و ركود بازار به چه دليل پديد ميآيند؟ آيا عدهاي تنها ميخواهند سودشان را بيشتر كنند يا طرح و نقشهاي ديگر در كار است؟